15
d'octubre
de
2023, 12:33
Actualitzat:
12:33h
Ja és oficial. Als alumnes del país els costa més parlar en català que en castellà. Se senten més còmodes amb la llengua de l'Estat, que amb la pròpia. Aquesta, almenys, és la conclusió que s'extreu dels últims resultats de competències bàsiques de l'alumnat presentats aquesta mateixa setmana pel Consell Superior d'Avaluació del Sistema Educatiu (CSASE) del departament d'Anna Simó.
És la primera vegada que en aquestes proves s'ha avaluat les competències orals dels estudiants. A 6è de primària, els resultats ens ensenyen que, majoritàriament, en castellà s'ha obtingut un assoliment excel·lent en major proporció que en català. No s'arriba al 30% en cap ítem, i en castellà no baixa del 35% i s'arriba al 43%. En acabar l'ensenyament obligatori, la situació és semblant: els resultats també són força més elevats en castellà que en català.
Segons ha apuntat Plataforma per la Llengua a través del seu perfil d'X, les dades mostren que les competències escrites entre català i castellà estan equilibrades, en la línia dels resultats obtinguts els darrers anys. En canvi, les orals són més notablement més baixes en català. Aquesta situació, a parer de l'entitat, podria respondre a la disminució de l'ús del català entre la gent jove. "Fa temps que ho detectem i ho constata la nova onada de l'estudi sociolingüístic presentada pel mateix CSASE, amb dades de 2022", han indicat.
A més a més, Plataforma per la Llengua ha fet notar que el castellà és també la llengua més utilitzada per treballar en grup a l'aula en el darrer curs de la primària. Al pati, la situació encara és més evident. Entre l'alumnat que acaba secundària encara és sensiblement més baix l'ús del català entre iguals. Aquesta és una dinàmica que l'organització a favor de la llengua com a eina de cohesió ja va detectar en un estudi fet als patis del país ara fa quatre anys. Els últims anys, lluny de millorar, aquest escenari s'agreuja.
És la primera vegada que en aquestes proves s'ha avaluat les competències orals dels estudiants. A 6è de primària, els resultats ens ensenyen que, majoritàriament, en castellà s'ha obtingut un assoliment excel·lent en major proporció que en català. No s'arriba al 30% en cap ítem, i en castellà no baixa del 35% i s'arriba al 43%. En acabar l'ensenyament obligatori, la situació és semblant: els resultats també són força més elevats en castellà que en català.
Segons ha apuntat Plataforma per la Llengua a través del seu perfil d'X, les dades mostren que les competències escrites entre català i castellà estan equilibrades, en la línia dels resultats obtinguts els darrers anys. En canvi, les orals són més notablement més baixes en català. Aquesta situació, a parer de l'entitat, podria respondre a la disminució de l'ús del català entre la gent jove. "Fa temps que ho detectem i ho constata la nova onada de l'estudi sociolingüístic presentada pel mateix CSASE, amb dades de 2022", han indicat.
A més a més, Plataforma per la Llengua ha fet notar que el castellà és també la llengua més utilitzada per treballar en grup a l'aula en el darrer curs de la primària. Al pati, la situació encara és més evident. Entre l'alumnat que acaba secundària encara és sensiblement més baix l'ús del català entre iguals. Aquesta és una dinàmica que l'organització a favor de la llengua com a eina de cohesió ja va detectar en un estudi fet als patis del país ara fa quatre anys. Els últims anys, lluny de millorar, aquest escenari s'agreuja.