Educació aparca la sisena hora i proposa un pla de més extraescolars després de l'informe PISA

La consellera Simó demana "fer pinya" per teixir polítiques educatives estables i prioritza inspirar-se en el model de Portugal i reforçar algunes àrees educatives com el català o les matemàtiques

Una aula d'institut, en imatge d'arxiu
Una aula d'institut, en imatge d'arxiu | Martí Albesa
11 de desembre del 2023
Actualitzat el 14 de desembre a les 12:37h

La consellera d'Educació, Anna Simó, ha assegurat que té un pla per capgirar la tendència dels mals resultats del nivell educatiu a escoles i instituts del país. Ara bé, aquesta recepta no vol pressa, ha remarcat. Després del cop de l'informe PISA, que ha deixat una davallada més gran a Catalunya que a la resta de l'Estat, la titular del Departament d'Educació ha rebutjat fer "cops de timó" i ha demanat "fer pinya" entre la comunitat educativa per apostar per polítiques de llarga durada. En el curt termini, però, ha aparcat el possible retorn de la sisena hora lectiva -retallada durant el govern Mas- i ha apostat per elaborar "un pla a temps complet" que "supera amb escreix el que és una sisena hora".

Aquest programa s'ha de començar a treballar a partir de gener "perquè sigui una realitat abans que acabi aquesta legislatura". Així, el pla, basat en més extraescolars amb contingut formatiu, hauria d'arribar abans del febrer del 2025, com a tard. En aquest sentit, la inspiració està en el model de Portugal, ha aclarit la consellera. Alhora, també s'ha matisat que la prioritat és millorar àrees com l'oralitat del català o les matemàtiques amb l'ajuda d'aquest nou plantejament, que se sumaria a altres projectes ja en marxa.

També ha expressat la voluntat de reduir ràtios d'alumnes a les classes dels instituts, una de les grans reclamacions del professorat, però s'ha referit a una crisi d'espais que no té solució pròxima. La baixada del nombre d'alumnes per classe ja s'està produint, però es voldria augmentar el ritme previst, ha dit Anna Simó. Primer ha exposat que li agradaria que a partir del 2026 s'accelerés aquesta ampliació d'espais que permetés fer minvar la saturació d'estudiants a les aules. Després ha puntualitzat que això es pot acabar produint en "les pròximes legislatures". Aquesta proposta, a més, aniria acompanyada d'implantar més barracons.

Igualment, també a partir del mes vinent s'han anunciat "canvis de fons" en un organisme destacat del departament: el Consell Superior d'Avaluació del Sistema Educatiu. Aquest ens, que va ser l'encarregat d'analitzar la mostra educativa que va participar a l'informe PISA, ara serà substituït per "una agència potent" que podria ser una realitat a partir del juny. Aquest pas hauria de donar més eines al Govern i millors avaluacions de la realitat educativa al país. La idea ja estava contemplada a la llei d'educació catalana, aprovada el 2009. "Quinze anys després, hi haurà una agència superior que s'ha estat treballant des de l'inici d'aquesta legislatura, però que quan jo vaig arribar al Departament vaig dir que s'havia d'accelerar", ha reblat Anna Simó. 

Tanca files després d'assenyalar l'alumnat migrant

Aquesta ha estat part de la resposta de la Generalitat després d’uns dies en què el Govern ha protagonitzat anades i vingudes respecte a l'informe PISA. En un primer moment, el portaveu de polítiques educatives de la Generalitat va atribuir part dels resultats a una "sobrerepresentació" de l’alumnat immigrant en la mostra de les proves. Més tard, el mateix president del país, Pere Aragonès, i la consellera Simó van refer la posició oficial, van assumir els mals resultats i van acceptar les dades. També van assenyalar que la prioritat del Govern és abordar "la pobresa infantil i la segregació escolar" com a principal focus de treball per revertir els mals resultats. 

Sobre el fet que els sindicats de docents van demanar responsabilitats al Departament d'Educació després d'apuntar a l'impacte de l'alumnat migrant al voltant de PISA, Simó ha estat contundent. La consellera s'ha referit al secretari de Transformació Educativa, Ignasi Garcia Plata, qui va fer les declaracions en nom de la conselleria en un primer moment. "És part de la solució, no és part del problema. I hi confio plenament", ha expressat la titular d'Educació.

En la roda de premsa d'aquest dilluns, la consellera Simó ha remarcat que el pla català contra la segregació escolar -que retrata com es distribueixen de manera desigual els alumnes desfavorits i els benestants en alguns centres- ja està tenint "uns efectes immediats". L'ha contraposat a la realitat del 2022, quan "Catalunya liderava la segregació a Europa" perquè no mirava cap a l'alumnat vulnerable, ha insistit la representant de la Generalitat. Tant optimista s'ha mostrat al voltant del pla de xoc en marxa al país que ha subratllat que "en tres o quatre anys, o potser abans, la segregació escolar en aquest país serà història"

De la mateixa manera, Simó ha evitat fer autocrítica en alguns punts. D'una banda, sobre les grans diferències que hi ha l'escola pública i la concertada o privada a Catalunya, que l'informe PISA destacava, la representant del Govern ha rebutjat posar-hi la lupa i ha demanat mirar en conjunt "el sistema educatiu". A més, ha puntualitzat que la mostra de l'estudi internacional es va fer a cinquanta centres del país només. 

 

Un pla de 10 mesures

El pla descrit pel Departament d'Educació per acabar de millorar la situació a l'escola catalana té 10 puntals i posa l'accent en "els acords de país". La llista d'aquestes prioritats, la gran majoria de les quals ja havien estat presentades els últims mesos, inclou un pacte que duri un mínim de "dues legislatures" per revertir les retallades. A més del pla de "temps complet" amb més extraescolars i el naixement de l'Agència d'Avaluació i Prospectiva de l'Educació, també es planteja que un pacte de país per la inclusió o arribar a concretar la gratuïtat de l'educació els 0 als 3 anys, un camí encara a mitges. 

La proposta defensada per Simó també posa l'accent en la formació als docents, amb una millora global que impliqui tots els agents, així com proposa fer "seguiment" del programa ja actiu per recuperar el nivell de matemàtiques i comprensions lectores. L'objectiu d'arribar al 10% d'abandonament escolar també queda recollit en el decàleg. I de fet, la consellera ha reivindicat l'esforç que s'ha fet els darrers anys i els fruïts que ha donat el pla per reduir especialment les xifres del fracàs escolar. En el mateix sentit, es defensa apostar per l'educació sexual i per la prevenció de l'assetjament als centres educatius. Una de les propostes més innovadores també inclou exportar el pla pilot d'aules d'acollida exprés -que s'està fent a Barcelona- a altres centres del país.