13
de març
de
2023, 13:45
Actualitzat:
15:53h
L'alcaldessa de Montcada i Reixac, Laura Campos, ha demanat que la localitat tingui “un règim especial específic” com ja n'hi ha cinc de taxats a Catalunya -industrial, turístic i muntanya, entre d'altres-. Un marc normatiu per les “servituds” que presta a Barcelona i sigui “un reconeixement a l'esforç” de la població.
Una proposta pionera, ha dit, i que tractarà tant amb els governs català com espanyol i que, a la pràctica ha d'evitar “estar pendents de subvencions”. És a dir, ha resumit, “més aportació econòmica” per a unes arques públiques que disponen d'un pressupost anual d'una mica més de 40 milions d'euros i no "rep l'impacte negatiu" de trobar-se a les portes de la capital catalana.
"Montcada diu Prou!"
Ha justificat la reivindicació amb una sèrie de dades recollides en un projecte que duu per títol "Montcada diu Prou!" -i que s'ha encarregat d'elaborar Barcelona Regional- i que pretén “aixecar la veu” del municipi i deixar de ser “el més fragmentat de l'àrea metropolitana”. La localitat té 44 quilòmetres d'infraestructures -29 de viàries i 15 de ferroviàries-. Precisament, la vintena de quilòmetres de carreteres discorren en zona residencial i teixit urbà i aquesta és la “singularitat” de Montcada, ha recalcat, en comparació amb d'altres ciutats.
Campos ha assenyalat que la gratuïtat de la C-33 ha suposat un increment del pas de vehicles d'un 120% -fins al 2019 la mitjana de pas era d'uns 100.000-. Tot i així, els nivells de qualitat de l'aire “no han patit canvis significatius” i ho ha atribuït, entre altres factors, a que hi ha “cotxes menys contaminants”, però ha advertit que es troben per sota del que recomana l'Organització Mundial de Salut (OMS). Aquests elements suposen “esculls” per a la ciutadania que no tenen “trajectes lineals” i augmenta un desplaçament, una mitjana, de nou minuts.
Una població, tal com ha calculat, que un 24% està sotmesa a sorolls nocturns -superen els 55 decibels-. A més, Campos ha criticat l'Ecoparc, situat al terme municipal, perquè únicament treballa amb entre 3% i 4% del volum que recull dels veïns de Montcada. Algunes de les xifres que demostren, ha dit, és un “territori trinxat i esquarterat” i “són molts anys de servitud” a Barcelona, ha insistit.
El sobrecost i propostes
Precisament, l'alcaldessa ha explicat que "el sobrecost" va motivar la petició a Barcelona Regional i que, finalment, ha "anat més enllà". L'informe ho ha xifrat en un total de 17,1 milions d'euros, però ha fet suggeriments per pal·liar les molèsties com ara, un apantallament acústic a la C-33, noves connexions a les autopistes i altres millores en infraestructures. Tot plegat, s'elevaria fins als 94 milions d'euros. En aquest sentit, ha recordat el soterrament de l'R2, ja que és "cabdal" per "teixir socialment i urbanísticament" el municipi.
Una proposta pionera, ha dit, i que tractarà tant amb els governs català com espanyol i que, a la pràctica ha d'evitar “estar pendents de subvencions”. És a dir, ha resumit, “més aportació econòmica” per a unes arques públiques que disponen d'un pressupost anual d'una mica més de 40 milions d'euros i no "rep l'impacte negatiu" de trobar-se a les portes de la capital catalana.
"Montcada diu Prou!"
Ha justificat la reivindicació amb una sèrie de dades recollides en un projecte que duu per títol "Montcada diu Prou!" -i que s'ha encarregat d'elaborar Barcelona Regional- i que pretén “aixecar la veu” del municipi i deixar de ser “el més fragmentat de l'àrea metropolitana”. La localitat té 44 quilòmetres d'infraestructures -29 de viàries i 15 de ferroviàries-. Precisament, la vintena de quilòmetres de carreteres discorren en zona residencial i teixit urbà i aquesta és la “singularitat” de Montcada, ha recalcat, en comparació amb d'altres ciutats.
Campos ha assenyalat que la gratuïtat de la C-33 ha suposat un increment del pas de vehicles d'un 120% -fins al 2019 la mitjana de pas era d'uns 100.000-. Tot i així, els nivells de qualitat de l'aire “no han patit canvis significatius” i ho ha atribuït, entre altres factors, a que hi ha “cotxes menys contaminants”, però ha advertit que es troben per sota del que recomana l'Organització Mundial de Salut (OMS). Aquests elements suposen “esculls” per a la ciutadania que no tenen “trajectes lineals” i augmenta un desplaçament, una mitjana, de nou minuts.
Les vies que s'han de soterrar a Montcada i Reixac Foto: Georgina Albreda
Una població, tal com ha calculat, que un 24% està sotmesa a sorolls nocturns -superen els 55 decibels-. A més, Campos ha criticat l'Ecoparc, situat al terme municipal, perquè únicament treballa amb entre 3% i 4% del volum que recull dels veïns de Montcada. Algunes de les xifres que demostren, ha dit, és un “territori trinxat i esquarterat” i “són molts anys de servitud” a Barcelona, ha insistit.
El sobrecost i propostes
Precisament, l'alcaldessa ha explicat que "el sobrecost" va motivar la petició a Barcelona Regional i que, finalment, ha "anat més enllà". L'informe ho ha xifrat en un total de 17,1 milions d'euros, però ha fet suggeriments per pal·liar les molèsties com ara, un apantallament acústic a la C-33, noves connexions a les autopistes i altres millores en infraestructures. Tot plegat, s'elevaria fins als 94 milions d'euros. En aquest sentit, ha recordat el soterrament de l'R2, ja que és "cabdal" per "teixir socialment i urbanísticament" el municipi.