​Nació 2.0: una evolució necessària

NacióDigital és ara Nació: més fresc, més modern, més net, més llegidor i més usable

La dissenyadora Núria Garrido treballa la nova imatge de Nació
La dissenyadora Núria Garrido treballa la nova imatge de Nació | Adrià Costa
30 de novembre de 2022
Actualitzat: 09 d'abril de 2024, 17:30h

Just fa sis mesos anunciàvem la integració de NacióDigital en el grup editorial que presideixo. Abraçant l'herència rebuda, ja llavors prometíem més periodisme, més compromís amb el país i amb el futur, més proximitat a les comunitats locals i més proximitat a les audiències. I també donàvem alguna idea de quins serien els primers passos: reforç de l'estructura empresarial, ampliació de l'espectre de cobertura de l'edició nacional, i "un redisseny profund i complet de NacióDigital, tant de la mateixa marca com de totes les webs del grup".

Avui llancem una primera aproximació al Nació del futur. El que inicialment havia de ser una simple neteja de cara, en espera de canvis més profunds que triguen més a implementar-se, ha anat molt més enllà. Començant per la marca -NacióDigital és ara Nació, perquè al segle XXI digital ja ho és tot-, passant pel mateix disseny o el plantejament de nous formats i productes editorials, molt enfocats en l'audiovisual, Nació és ara més fresc, més modern, més net, més llegidor i més usable. Ho explica molt bé en aquest article Albert Salord, director Digital del grup i artífex del procés de redisseny, en coordinació amb Ferran Casas, amb l’autor del disseny, X. Lemoine, i amb el responsable de tecnologia, Jose M. Gutiérrez.

Aquest és el primer pas d'un projecte que tot just ha començat i que exigeix professionalitzar la gestió digital, enfortir les edicions locals i verticals amb una autonomia ben orientada i amb una millor integració entre si mateixes i amb l'edició nacional. Tot això implica canvis en l'organització i en la cultura de Nació: cal col·locar l'usuari al centre de totes les decisions i adoptar una mentalitat de producte digital, que impliqui i alineï tota l'estructura, trencant les sitges tradicionals entre redacció, negoci i tecnologia, i que acompanyi a la redacció en els nous objectius.

I, en l'aspecte editorial seguim amb el compromís periodístic de sempre -refermat en aquest manifest-, però ampliem la visió i la cobertura a altres vectors de l’actualitat que ara comencen a tenir més pes. Venim d’uns anys molt marcats per l'actualitat política derivada del procés, on Nació és líder i referent, i ara cal obrir el focus i ampliar la perspectiva, cobrint altres àmbits relacionats amb la sostenibilitat, la cultura digital i les noves tendències de consum de la informació, les polítiques de gènere i de llengua, la reindustrialització, o el model econòmic. Són temes i preocupacions que formen part de la conversa, que interessen i preocupen, i on Nació ha d'assolir una veu rellevant. D'aquí els nous verticals, Impacte Next, als que aviat se'n sumaran de nous, per seguir l’èxit de Criar.cat en la generació de comunitat.

El Nació que estem construint, punta de llança del grup, aspira a convertir-se en referent mediàtic de la Catalunya postprocés, enfocat a una gran majoria transversal de país: un públic jove, femení, universitari, polititzat però no polaritzat, modern, catalanista i internacionalista, conscient de les arrels, preocupat pel futur del planeta i per l'evolució de la societat i l’economia. Aspirem a acompanyar i projectar un sentiment transversal de país centrat en el futur, en la modernitat, en la civilització i en la cultura.

Crec que tenim l'oportunitat de recuperar la confiança en les notícies locals i relacionar-nos més profundament amb les comunitats locals i verticals. Crec que la creació de comunitats, tant locals com verticals, és la clau per millorar el compromís directe amb els lectors, i conduir els usuaris a models de negoci que contribueixin a la sostenibilitat dels mitjans. I espero que aprofitem l'oportunitat.

Ja he dit altres vegades que el nostre objectiu és construir el principal grup de mitjans en català, un projecte de país, ambiciós, independent, rendible i d'una rellevància que perduri. De moment, amb més de 80 treballadors -60 dels quals periodistes-, som líders digitals en català, i també en cobertura local, amb 21 edicions locals (les 19 de Nació i Diari de Sabadell i Diari de Terrassa) arreu de Catalunya. Tenim molta feina per fer i esperem fer-nos mereixedors de la vostra lleialtat. Seguim!

Arxivat a