Barcelona ja multa menys patinets i en felicita els conductors: «Tenen més disciplina viària»

L'any 2023 es van imposar un total de 16.221 multes per ús incorrecte dels vehicles de mobilitat personal, un 25% menys que l'any anterior

Una noia circulant amb patinet elèctric per Gràcia, en imatge d'arxiu
Una noia circulant amb patinet elèctric per Gràcia, en imatge d'arxiu | Adrià Costa
Nació
18 de gener del 2024
Actualitzat a les 17:25h
La Guàrdia Urbana de Barcelona (GUB) va interposar el 2023 un total de 16.221 denúncies a patinets elèctrics i altres vehicles de mobilitat personal (VMP), un 25% menys que l’any anterior, amb 21.697. Són dades que ha donat a conèixer la GUB aquest dijous. El portaveu del cos, l’intendent Jordi Oliveras, ha indicat que han fet la “mateixa pressió” policial per detectar conductes que no estan permeses, especialment les de risc, i ha atribuït la reducció al fet que els conductors d’aquest tipus de vehicles “coneixen i entenen més la normativa” i “tenen més disciplina viària” ha recollit l'Agència Catalana de Notícies (ACN). Les denúncies que més abunden són per circular per llocs on no correspon, com la vorera; així com saltar-se un semàfor, anar amb auriculars o més d’una persona.

L’any passat, la GUB va interposar 15.823 denúncies a conductors de vehicles de mobilitat personal d’ús particular -la majoria dels quals circulen en patinet elèctric- i 398 als d'activitat econòmica, un total de 16.221. El 2022, els agents en van posar 21.697, de les quals 21.053 a VMP d’ús particular i 644 d’activitat econòmica.

L’intendent Oliveras considera que els conductors de VMP cada vegada coneixen i compleixen més la normativa i ha assenyalat que, l’any passat, van fer onze campanyes de controls a aquest tipus de vehicles, una més que el 2022, per “localitzar i denunciar les conductes que no estan permeses, especialment les de risc”.

El portaveu del cos, que ha fet aquestes declaracions en el marc d’un control policial a la rambla de Catalunya, ha recalcat que l’objectiu és “garantir la seguretat viària, incrementar la convivència entre aquests vehicles i els altres actors de la mobilitat i disminuir la sinistralitat viària”. En el control d'aquest dijous, els agents han denunciat alguns conductors de patinets elèctrics que circulaven per l’andana (tram central de la rambla, reservat als vianants).

De fet, circular per llocs on no està permès és la infracció que més denúncies va generar el 2023 entre els VMP d’ús particular, amb un total de 4.918. D’aquestes, 3.617 van ser per circular per la vorera. Saltar-se un semàfor va ser motiu de 3.672 denúncies; circular amb auriculars, de 2.182 i portar una altra persona, de 2.376. Els agents també van posar 274 denúncies per no complir amb els elements de seguretat; 29 de velocitat i 15 per estacionament indegut

Dues persones mortes el 2023 que conduïen un VMP

A Barcelona, el 2023 van morir 20 persones en accidents de trànsit a la ciutat de Barcelona, dues de les quals conduïen un vehicle de mobilitat personal. En el primer semestre de l’any passat, 9 conductors de VMP van resultar ferits greus; una passatgera i tres vianants en accidents amb aquests vehicles.

Fins el mes de juny del 2023 (les dades de sinistralitat viària s’estan acabant de treballar en espera de presentar-se en els propers dies), 6.600 vehicles es van veure implicats en sinistres de trànsit, dels quals 375 eren VMP (399 en el mateix període del 2022).  

Bicitaxis: "S'ha notat una distensió en la circulació"

D'altra banda, preguntat per com s’ha notat durant el 2023 la prohibició dels bicitaxis, Oliveras ha afirmat que el balanç és “molt positiu”. “El model de mobilitat no era adequat segons l’Ajuntament i tensaven molt la seguretat viària i la circulació. S’ha notat una distensió”, ha dit.
 
Arxivat a