El traspàs de Rodalies es concreta: sis grups de treball i l'empresa mixta a l'horitzó

La consellera Capella i el ministre Puente, que han exhibit bona sintonia, es donen sis mesos per definir els estatuts de Rodalies de Catalunya, la companyia que substituirà Renfe

Puente i Capella en la reunió d'aquest dilluns sobre Rodalies a Barcelona
Puente i Capella en la reunió d'aquest dilluns sobre Rodalies a Barcelona | David Zorrakino / Europa Press
19 de febrer de 2024, 13:10
Actualitzat: 17:04h
El traspàs de Rodalies, un dels principals objectius del Govern, ha sortit de l'estació. La reunió d'aquest dilluns al matí al Departament de Territori entre la consellera Ester Capella i el ministre de Transports, Óscar Puente, ha servit per constituir la comissió política que fiscalitzarà el traspàs, i de la qual en penjaran les comissions tècniques -les més importants- que s'encarregaran de desplegar l'acord. Capella i Puente han comparegut conjuntament i han coincidit en valorar positivament la reunió. "La constitució de la comissió política comença a fer efectiu el traspàs de Rodalies", ha dit la consellera. "Avui es fa un pas endavant molt important", ha afegit Puente. 

Les prioritats són el finançament, analitzar quins trams de via es poden traspassar i com, i la creació de l'empresa mixta, Rodalies de Catalunya, que substituirà Renfe. En la reunió s'han definit els grups de treball, que es constituiran durant aquest primer trimestre. Són sis grups de treball tècnic, que abordaran el traspàs de l'operadora, els serveis ferroviaris, el pla de Rodalies, el traspàs de la infraestructura, la qüestió econòmica i l'àmbit jurídic i administratiu. Aquests grups aprovaran el seu pla de treball i calendari de reunions, i la comissió política es reunirà puntualment per validar els passos que es vagin fent.

Una de les prioritats és definir els estatuts de la nova empresa mixta, Rodalies de Catalunya. Les parts s'han donat un temps de sis mesos des de la creació de la comissió per definir els estatuts d'aquesta nova companyia. Mentre es constitueix l'empresa i avança el traspàs, la prioritat de la Generalitat és millorar la comunicació i l'atenció als usuaris. Aquest mateix dilluns hi ha hagut una nova incidència en el servei per robatori de cable elèctric i el Govern vol que els viatgers tinguin més i millor informació, i de manera ràpida, per prendre decisions quan hi hagi incidències.
 

L'estudi per traspassar l'R1, R2 i R3, aquest any

Estat i Generalitat han acordat que abans d'acabar l'any 2024 s'ha d'haver fet l'estudi de les infraestructures a traspassar. Les línies previstes a l'acord són la línia del Maresme de l'R1, la línia Papiol-Hospitalet-Vic-Puigcerdà de l'R3 i la línia de Sant Vicenç de Calders-Barcelona de l'R2. L'estudi també inclourà nous trams que es puguin traspassar, i durant el 2025 s'haurà de calendaritzar el traspàs d'aquests nous trams. 

L'acord assolit s'ha traslladat als sindicats de Rodalies amb l'objectiu d'evitar malestar laboral i vagues en el servei. El traspàs del personal s'abordarà en el traspàs i la Generalitat ja es preparà per poder formar treballadors -sobretot maquinistes-. En tot cas, tant Capella com Puente han ressaltat la bona predisposició de les parts per treballar i fer efectiu el traspàs tan ràpid com sigui possible. "No estem aquí per embolicar la troca", ha resumit Puente, que ha garantit que el traspàs "va bé" i "continua el seu camí". "El procés està sent raonablement fàcil, la Generalitat està oberta al diàleg", ha afirmat el ministre.
 

Recursos econòmics

Els governs català i espanyol també han acordat traspassar durant l'any 2024 els recursos econòmics necessaris associats al dèficit d'explotació, i abans de l'aprovació dels pressupostos espanyols -donant per fet que s'aproven- es determinaran les quantitats econòmiques i els mecanismes i terminis de pagament del deute relatiu al pla d'acció, l'increment de cànons ferroviaris i la despesa destinada als plans alternatius de transport i per al finançament del dèficit de Rodalies Lleida. Hi haurà una partida als pressupostos generals de l'Estat amb la quantitat total. 

La reunió, preparada en les darreres setmanes pels equips tècnics, s'ha allargat més estona del previst. Malgrat que l'ordre del dia era sobre Rodalies, el ministre i la consellera, que mantenen una bona relació, han abordat altres carpetes, com la B-40 o l'aeroport del Prat, però no n'han volgut donar detalls.