14
de març
de
2023, 17:00
Actualitzat:
17:34h
"Provem-ho en català. Molt per parlar, molt per viure". Aquest és el lema de la nova campanya institucional de foment de la llengua que impulsa la Generalitat. I ho fa amb la recuperació d'una figura icònica, la Queta, que l'any 2005 ja es va fer servir com a reclam per impulsar el català. Aquests són els trets principals de la nova iniciativa del Govern presentada aquest dimarts per la consellera de la Presidència, Laura Vilagrà, i per la consellera de Cultura, Natàlia Garriga, eun acte al Palau Robert. La campanya s'emmarca dins de les cent mesures que es van aprovar al novembre en un consell executiu extraordinari, de les quals 51 ja estan en marxa.
"La idea és parlar en català inicialment sempre, i intentar mantenir-lo, que no hi hagi aquest prejudici mal explicat de canviar de llengua. D'entrada, en català a tothom", ha assenyalat Garriga en declaracions als mitjans abans que arrenqués l'acte, que ha comptat amb la presència de l'actriu Natalia Sánchez, d'origen madrileny i que per raons familiars s'ha desplaçat a Catalunya, on ha après la llengua amb naturalitat. La campanya institucional s'haurà d'aturar dues vegades per les eleccions municipals, primer, i per les espanyoles, després.
La Queta, que es va fer servir per primera vegada en una campanya el 2005, en concret la que girava al voltant del concepte de "donar corda al català". En aquella ocasió només hi havia un disseny de la icona, mentre que aquesta vegada s'ha adaptat a formats diversos per reflectir la diversitat d'accents que té el català. Una manera d'intentar adreçar-se, precisament, a aquells col·lectius en els quals es vol estendre més l'ús de la llengua en els propers anys. Les enquestes dels últims anys apunten unànimement a uan reculada en els usos del català.