Cada 15 dies i amb atenció personalitzada: així seran els caixers mòbils als pobles que no en tenen

El servei es començarà a oferir al setembre i arribarà a més de 500 municipis del país

La consellera Mas Guix en l'acte de presentació dels caixers mòbils per a petits municipis
La consellera Mas Guix en l'acte de presentació dels caixers mòbils per a petits municipis | Dept. Economia
Nació
19 de febrer de 2024, 13:03
Actualitzat: 14:41h
Per a moltes persones -sobretot les més grans- és un problema no disposar d'un caixer a prop de casa. Milers de veïns es veuen obligats a desplaçar-se fins al municipi més pròxim per fer gestions bancàries i, en alguns casos, això suposa més de mitja hora de trajecte. De fet, en els últims 14 anys, Catalunya ha perdut un total de 5.961 oficines bancàries. Segons dades del Banc d’Espanya, ha passat de tenir 8.155 oficines el 2008 a 2.194 el 2022. Es tracta d’una tendència generalitzada a tota Europa que, en el cas de Catalunya, ha estat més intensa: mentre que el nombre d’oficines ha caigut 41% a la Unió Europea i un 58% a l’Estat, a Catalunya el descens ha estat del 73%.

Per acabar amb aquest greuge que el consideren "una situació injusta",el Govern ha presentat aquest dilluns una xarxa d’oficines mòbils que anirà per tots els racons dels més de 500 municipis de Catalunya que avui dia no tenen cap caixer automàtic. Es tracta d’una furgoneta que oferirà servei quinzenal amb atenció personalitzada i on els clients podran fer tots els serveis. Les entitats encarregades del projecte seran CaixaBank i Caixa d’Enginyers, en funció de la zona.

Les primeres oficines començaran al setembre i es pretén cobrir el 100% de la població del país, ha explicat la consellera d’Economia, Natàlia Mas, a Alpens. "Tenim un repte com a Govern i com a país per garantir que qualsevol ciutadà pot viure una vida digna arreu del territori". En concret, es beneficiarà més de 300.000 persones de 41 comarques. 

Mas Guix, que ha volgut posar en valor la col·laboració entre l’administració pública i les dues entitats adjudicatàries del concurs, ha subratllat que "avui posem fil a l’agulla a aquest important projecte per garantir la inclusió financera arreu de Catalunya".


Quan es posarà en marxa? 

Les oficines mòbils de Caixa Enginyers iniciaran el servei en un termini màxim d’entre sis i nou mesos. Les de CaixaBank ho faran en nou mesos com a màxim. Per tant, el pròxim mes de setembre. 

En el cas dels pobles de fins a 250 habitants, s’hi hauran d’estar un mínim de 30 minuts i, als de més de 250 habitants, no podran baixar de l’hora. Es preveu que les entitats podran visitar entre tres i sis pobles per jornada laboral i que els municipis que queden coberts per les dues entitats gaudiran de dos dies de servei mensual, cadascun amb una entitat diferent.

Els horaris de les oficines mòbils seran de 8 a 17 hores, amb una hora de pausa per dinar, tret dels divendres, que es farà de 8 a 15 hores. En el període que va del 23 de maig al 30 de setembre, el servei serà de 8 a 15 hores de dilluns a divendres.


Quins tràmits es podran fer? 

Les oficines bancàries mòbils permetran als clients de qualsevol entitat realitzar tots els serveis propis d’una oficina bancària: retirar i ingressar diners en efectiu, domiciliar el pagament dels rebuts i els tributs als comptes bancaris; consultar moviments i saldo i obtenir extractes de comptes bancaris, entre d’altres. A més, també prestaran una atenció personalitzada en la gestió tant dels comptes com d’altres productes bancaris i financers d’actiu, passiu i d’intermediació.

D'aquesta manera, quan totes les oficines bancàries mòbils entrin en funcionament, el 100% de la ciutadania de Catalunya tindrà garantit l’accés als serveis financers que es poden trobar en una oficina bancària. 

Els ajuntaments tindran un paper actiu en la implementació del servei d’oficina bancària mòbil, ja que hauran de determinar la ubicació, garantir un punt de presa de corrent, fer difusió del servei, recollir les incidències que es produeixin i traslladar-les als responsables i elaborar un informe anual amb la valoració de la qualitat del servei.