Restricció dels mòbils a l'aula: on i quan estarà prohibit fer-los servir?

El Govern envia als centres les instruccions de cara al curs vinent: no es podran utilitzar els dispositius a primària, i a secundària només amb "finalitats pedagògiques" a instàncies del professorat

Dos alumnes utilitzen els seus mòbils a l'entrada de l'escola
Dos alumnes utilitzen els seus mòbils a l'entrada de l'escola | Hugo Fernández
30 de gener del 2024
Actualitzat a les 14:11h
En educació infantil i primària, mòbils prohibits en tots els àmbits. En secundària, només es podran utilitzar amb "finalitats pedagògiques" indicades pel professorat. Aquest és el nucli dur de les instruccions que ha enviat aquest dimarts el Departament d'Educació als centres escolars de cara al curs 2024-2025, que és quan s'hauran de començar a aplicar. Es tracta d'una mesura que arriba després dels resultats de l'informe PISA, que van constatar la baixada del nivell als centres escolars catalans, i en ple repensament de model a través d'un comitè específic d'experts. Una de les qüestions que està al centre del debat és l'ús que s'ha de fer dels telèfons a l'aula i quin paper han de tenir les pantalles en l'educació d'infants i joves.

Com quedarà, per tant, l'ús dels mòbils a les escoles catalanes a partir del curs vinent? En el cas de l'educació infantil i primària, la restricció és absoluta tant en horari lectiu com no lectiu, és a dir, a l'hora de l'esbarjo, en el temps per dinar i també en les extraescolars. En cas que un alumne porti un telèfon a l'escola, l'haurà d'apagar quan arribi i l'haurà de desar allà on el centre determini. Les restriccions, per cert, arriben després que comencés un moviment ciutadà per limitar l'ús dels mòbils a les aules i d'un debat obert per Educació amb els centres.

Què passarà en el cas de la secundària? De manera "general", ha explicat la consellera Anna Simó, l'alumne haurà de tancar el dispositiu i guardar-lo en un lloc segur. En les activitats lectives, el centre podrà decidir si els restringeix del tot o bé els permet en circumstàncies "excepcionals" amb ús pedagògic -geolocalització, enregistrament de vídeos- o bé per "circumstàncies personals" de l'alumnat. En tot cas, el Departament recomana que per a les activitats lectives cada escola prioritzi l'ús del portàtil o de dispositius del mateix centre.

"No hi ha evidències que un ús del mòbil influeixi en els resultats educatius. Però hem de crear un ambient de treball en què no hi hagi distraccions i en què es fomenti la interacció social", ha assenyalat Simó en el torn de preguntes. També ha volgut clarificar que el debat sobre la restricció dels mòbils fa mesos que està sobre la taula, i que no té una relació directa amb els resultats de l'informe PISA, que van situar Catalunya a la cua de l'Estat en educació. La consellera, tot i promoure un esbarjo "lliure de pantalles", els mòbils es podran fer servir per "activitats concretes", sempre i quan així ho decideixi el professorat en cada cas.

 

Educació no obligatòria i excepcions

Pel que fa a l'educació no obligatòria, és a dir, a batxillerat i a formació professional, es determina que els alumnes han de ser "responsables" de l'ús del mòbil a l'escola. En les hores lectives, el seu ús "no podrà ser lliure", i només podrà permetre's en les activitats d'aprenentatge. Pel que fa al temps no lectiu, cada centre en podrà regular l'ús en funció de l'edat de l'alumnat -en aquest cas, sempre superior als 16 anys- vetllant pel seu "bon ús".

Quines seran les excepcions en aquestes instruccions? N'hi ha sis: per motius de salut -en cas que s'hagin de monitorar constants-, per necessitats educatives especials, per activitats singulars vinculades a projectes que no es puguin dur a terme amb els dispositius de l'escola, per sortides i viatges -sempre que es faci un "ús correcte" de les imatges i dels sons enregistrats-, pel transport escolar entre municipis -quan els alumnes visquin lluny i s'hagin de comunicar amb la família- i per situacions d'emergència que puguin sorgir.