Cinc túnels desdoblats i un nou viaducte a Cercs: així actuarà Territori a la C-16 entre Berga i Bagà

Ester Capella presenta als alcaldes del territori el projecte que ha de ser definitiu per descongestionar la via i dotar-la de més seguretat, amb un pressupost de 240 milions

22 de febrer de 2024, 15:58
Actualitzat: 20:06h
Imatge renderitzada del futur viaducte de Cercs i la màquina del carril reversible operant
Imatge renderitzada del futur viaducte de Cercs i la màquina del carril reversible operant | Departament de Territori
El Departament de Territori ha fet públic el nou projecte per millorar la C-16 entre Berga i Bagà. Després que fins a set consellers hagin fet referència a diferents fórmules d'actuació, l'actual titular de l'àrea, Ester Capella, incideix que aquesta iniciativa serà la definitiva, posant en relleu que, a diferència de les anteriors propostes, compta amb un projecte que integra les al·legacions de la comarca i té la partida pressupostària garantida. En concret, s'invertiran 240 milions d'euros al llarg de 21 quilòmetres de l'Eix del Llobregat, que inclouran el desdoblament dels cinc túnels que hi ha en aquest tram, la construcció d'un nou viaducte a Cercs i la redefinició de l'accés Berga Centre a la capital berguedana, com a principals elements.

El director general d'Infraestructures de Catalunya, David Prat, ha estat l'encarregat de compartir els detalls tècnics de la proposta. El concepte parteix de la base dels anteriors projectes, amb la implementació d'un tercer carril reversible mitjançant una barrera mòbil, en funció de les necessitats, a través d'un sistema que destaquen com a "pioner a tot l'Estat". De fet, en alguns trams on el terreny ho permeti, s'optarà per establir quatre carrils, dos per sentit. I és que el director ha fet referència a les dades que justifiquen l'actuació, com el fet que si el volum diari de vehicles en aquest tram oscil·la entre els 6.000 i els 11.000, els caps de setmana de tardor i hivern pateix puntes de 20.000 vehicles diaris, que converteixen els 18 minuts de recorregut habitual entre Bagà i Berga en viatges d'una hora. I aquesta casuística, segons les dades de Territori, es dona un 20% dels dies de l'any.
 
La principal novetat respecte del projecte difós l'any 2019 és que, en lloc de crear un tercer carril als cinc túnels que hi ha en el tram comprès entre Berga i Bagà, s'optarà per fer una infraestructura complementària al costat, amb un segon túnel per tal que la circulació en aquests passos sigui de sentit únic. Seran els de Berga, Cercs, la Nou, el Collet i Guardiola de Berguedà. Des de Territori també posen en relleu el nou viaducte de 290 metres a Cercs, que segons Prat, s'allunya del nucli urbà per contribuir a una millor convivència al municipi. Amb aquesta mateixa voluntat de millorar la vida a tocar de la carretera, el departament emfatitzen la redefinició de l'accés Berga Centre, eliminant l'encreuament contra sentit que existeix actualment per millorar la seguretat viària i cobrint puntualment l'Institut Guillem de Berguedà per tal d'aïllar més el centre de l'autovia (acció que dotarà Casampons d'un nou accés). Un tros més amunt, també s'intevindran els accessos del Castell de Guardiola.

Paral·lelament, i emfatitzant que no només d'automòbils va la cosa, la consellera i el director han posat en relleu l'establiment de vies verdes per afavorir la mobilitat a peu i amb bicicleta, per exemple, entre Berga i Cercs, aprofitant la carretera vella; dins del municipi de Guardiola de Berguedà; o entre Bagà i Terradelles, fent una nova via local.


Horitzó 2030

El calendari del Departament de Territori contempla que la licitació pugui ser una realitat el primer trimestre de 2025, amb un primer tram d'intervenció entre Berga i Cercs i, anys posteriors, el darrer tram fins a Bagà. Així, el calendari situa la posada en marxa de la totalitat de la nova funcionalitat de la C-16 al Berguedà cap a l'any 2030. "Anem a pams, però el cas és que les obres començaran perquè hi ha un pressupost que no depèn dels comptes de la Generalitat i tenim un projecte consensuat", ha refermat la consellera, que ha incidit que "actuem perquè som coneixedors del problema que tenim i ens toca posar-hi solucions". "Nosaltres no fem anuncis que després no es materialitzen. La consellera es compromet i ho fa tot el Departament de Territori sencer", ha sentenciat Capella, que ha posat en relleu que l'Eix del Llobregat és la columna vertebral de la mobilitat al Berguedà i a la Catalunya Central.
 

Ester Capella ha presentat les futures actuacions de Territori al Berguedà Foto: Lídia López


El compromís de la consellera ha estat entomat pel president del Consell Comarcal del Berguedà, Ramon Caballé, que ha posat de manifest que "fem l'acte de fe" pel fet que "és la primera vegada en molt temps tenim un calendari". "Fem un vot de confiança a favor d'una infraestructura clau per a les persones i també pel desenvolupament econòmic de la comarca", ha conclòs el president. Cal recordar que, el mes de desembre, el plenari de l'ens supramunicipal va aprovar per unanimitat una moció per exigir al Govern que fes avançar el projecte de desdoblament de la C-16.

El projecte s'ha presentat als alcaldes i alcaldesses de la zona, en una trobada encapçalada per la consellera a l'Espai Santa Eulàlia de Gironella, on també s'han tractat altres temàtiques com l'habitatge o la promoció de la indústria, entre altres.