03
de setembre
de
2021, 14:05
Actualitzat:
17:21h
Poc a poc es van coneixent detalls sobre l'ampliació de l'aeroport del Prat, pactada entre l'Estat i la Generalitat el 2 d'agost a l'espera de més concrecions. Algunes d'elles ja apareixen en el projecte presentat aquest divendres per Aena davant la comissió de coordinació aeroportuària de Catalunya, segons ha avançat eldiario.es. La principal és que l'ampliació de la infraestructura, aspecte delicat i que genera debat dins del Govern, afectaria zones naturals protegides. La planificació d'Aena passa per allargar cap a l'est la pista que es troba més a prop del mar, de manera que suposaria construir sobre la zona anomenada Xarxa Natura 2000, que inclou la Ricarda, del Delta del Llobregat. L'afectació en aquests terrenys és un dels arguments que la part catalana, sobretot ERC, ha esgrimit per exhibir dubtes sobre la manera com s'ampliarà l'aeroport. Fonts del Govern, en tot cas, assenyalen que la proposta no implica la invasió de l'espai natural perquè encara no està preparat el pla director, que ha de passar per Europa.
L'acord rubricat per Raquel Sánchez, ministra de Transports, i el vicepresident Jordi Puigneró estipulava que Aena redactés la proposta d'ampliació, la qual havia d'afectar "el mínim possible" l'espai protegit de La Ricarda, i que havia de ser acceptada posteriorment per la Comissió Europea. En aquest punt, el govern espanyol es va comprometre a aprovar un nou pla d'actuacions pel període del 2022-2026 -abans del 30 de setembre- que ha de refular les tarifes d'acord amb el pla d'inversions previst. L'Estat redactaria llavors el nou pla director on es definirà concretament la proposta d'ampliació i inversions, que inclouen la construcció d'estacions d'AVE a l'aeroport de Girona i Reus que connectarien amb el Prat en 20 minuts.
Inicialment, el projecte d'ampliació de les instal·lacions passava per l'allargament de 500 metres de la pista curta, la més propera al mar, i la construcció d'una terminal satèl·lit. L'allargament de la pista en mig quilòmetre ja implicava la invasió de la Ricarda. Puigneró, després d'acordar amb l'Estat els termes generals de la infraestructura, va assegurar que encara no s'havia concretat quants metres caldria allargar la pista. L'afectació mediambiental és una de les qüestions que més tibantors genera en relació a l'ampliació del Prat, i el 19 de setembre hi ha convocada una manifestació en contra.
"L'ampliació del camp de vols (...) afectaria zones de la Xarxa Natura 2000, de manera que es precisa la inclusió de les actuacions corresponents a les mesures compensatòries i dels terrenys que fos necessari adquirir", recull textualment el Document d'Ordenació i Regulació Aeroportuària (DORA), sense detallar quines serien aquestes compensacions. En el cas de l'ampliació de la T1 i la construcció de la nova terminal, el DORA la vincula a l'ampliació de l'operativa de l'aeroport que s'espera aconseguir quan la tercera pista sigui més gran. Així, Aena preveu construir enllaços subterranis amb la nova terminal, on es centralitzarien els vols internacionals i domèstics per potenciar el Prat com a hub. Aquesta nova terminal tindrà 135.000 metres quadrats distribuïts en quatre plantes. Pel que fa a la T1, es preveu una reconfiguració general que afectaria les zones de facturació, d'embarcament i d'arribades.
El document xifra en 1.704 milions d'euros la inversió que es farà en la infraestructura, que hauria d'estar ampliada l'any 2030. El projecte presentat aquest divendres, en tot ca, encara no és definitiu, sinó que haurà de ser aprovat finalment pel consell de ministres abans del 30 de setembre. La Generalitat ha defensat en reiterades ocasions que l'aeroport es pot ampliar sense haver d'afectar les zones protegides, però de moment la proposta d'Aena no recull aquesta visió. L'Ajuntament de Barcelona -amb divisió d'opinions, perquè l'alcaldessa Ada Colau hi està en contra mentre que Jaume Collboni, del PSC, ho aplaudeix- i Unides Podem han carregat contra la reformulació.
Oposició al Prat (i dins del govern espanyol)
L'alcalde del Prat, Lluís Mijoler, ja ha carregat contra la proposta d'Aena i contra l'actitud de la Generalitat. "S'evidencia que han mentit", ha apuntat Mijoler en declaracions a l'Agència Catalana de Notícies (ACN), en referència a l'afectació de la Ricarda. Fonts d'Aena han assegurat que el Govern coneixia "a bastament" els detalls del document els detalls del document i que estan recollits en l'acord entre l'Estat i la Generalitat per a l'ampliació de l'aeroport, a diferència del que deia l'executiu a l'agost. L'anunci de l'acord per l'ampliació es va produir el mateix dia que es reunia la comissió bilateral a Madrid per primera vegada en els últims tres anys.
Amb el compte enrere activat per a què el DORA arribi al consell de ministres, Mijoler ha assegurat que el grup d'Unides Podem al Congrés mantindrà l'oposició a l'ampliació, i ha confiat que els membres del seu partit a l'executiu de Pedro Sánchez també ho faran. "Si en algun moment el meu partit és responsable d'una presa de decisió que afecta el meu territori, ho portaré fins a les últimes conseqüències", ha avisat.
Mentrestant, l'alcalde ha avançat que l'Ajuntament del Prat disposa ara de deu dies per presentar al·legacions al DORA, una possibilitat que ha dit que analitzaran els serveis jurídics del consistori. En paral·lel, ha reclamat que el document s'exposi públicament per a què tots els agents afectats per l'expansió de l'aeroport hi puguin dir la seva abans que ho aprovi l'executiu de Pedro Sánchez.
L'acord rubricat per Raquel Sánchez, ministra de Transports, i el vicepresident Jordi Puigneró estipulava que Aena redactés la proposta d'ampliació, la qual havia d'afectar "el mínim possible" l'espai protegit de La Ricarda, i que havia de ser acceptada posteriorment per la Comissió Europea. En aquest punt, el govern espanyol es va comprometre a aprovar un nou pla d'actuacions pel període del 2022-2026 -abans del 30 de setembre- que ha de refular les tarifes d'acord amb el pla d'inversions previst. L'Estat redactaria llavors el nou pla director on es definirà concretament la proposta d'ampliació i inversions, que inclouen la construcció d'estacions d'AVE a l'aeroport de Girona i Reus que connectarien amb el Prat en 20 minuts.
Inicialment, el projecte d'ampliació de les instal·lacions passava per l'allargament de 500 metres de la pista curta, la més propera al mar, i la construcció d'una terminal satèl·lit. L'allargament de la pista en mig quilòmetre ja implicava la invasió de la Ricarda. Puigneró, després d'acordar amb l'Estat els termes generals de la infraestructura, va assegurar que encara no s'havia concretat quants metres caldria allargar la pista. L'afectació mediambiental és una de les qüestions que més tibantors genera en relació a l'ampliació del Prat, i el 19 de setembre hi ha convocada una manifestació en contra.
"L'ampliació del camp de vols (...) afectaria zones de la Xarxa Natura 2000, de manera que es precisa la inclusió de les actuacions corresponents a les mesures compensatòries i dels terrenys que fos necessari adquirir", recull textualment el Document d'Ordenació i Regulació Aeroportuària (DORA), sense detallar quines serien aquestes compensacions. En el cas de l'ampliació de la T1 i la construcció de la nova terminal, el DORA la vincula a l'ampliació de l'operativa de l'aeroport que s'espera aconseguir quan la tercera pista sigui més gran. Així, Aena preveu construir enllaços subterranis amb la nova terminal, on es centralitzarien els vols internacionals i domèstics per potenciar el Prat com a hub. Aquesta nova terminal tindrà 135.000 metres quadrats distribuïts en quatre plantes. Pel que fa a la T1, es preveu una reconfiguració general que afectaria les zones de facturació, d'embarcament i d'arribades.
El document xifra en 1.704 milions d'euros la inversió que es farà en la infraestructura, que hauria d'estar ampliada l'any 2030. El projecte presentat aquest divendres, en tot ca, encara no és definitiu, sinó que haurà de ser aprovat finalment pel consell de ministres abans del 30 de setembre. La Generalitat ha defensat en reiterades ocasions que l'aeroport es pot ampliar sense haver d'afectar les zones protegides, però de moment la proposta d'Aena no recull aquesta visió. L'Ajuntament de Barcelona -amb divisió d'opinions, perquè l'alcaldessa Ada Colau hi està en contra mentre que Jaume Collboni, del PSC, ho aplaudeix- i Unides Podem han carregat contra la reformulació.
Oposició al Prat (i dins del govern espanyol)
L'alcalde del Prat, Lluís Mijoler, ja ha carregat contra la proposta d'Aena i contra l'actitud de la Generalitat. "S'evidencia que han mentit", ha apuntat Mijoler en declaracions a l'Agència Catalana de Notícies (ACN), en referència a l'afectació de la Ricarda. Fonts d'Aena han assegurat que el Govern coneixia "a bastament" els detalls del document els detalls del document i que estan recollits en l'acord entre l'Estat i la Generalitat per a l'ampliació de l'aeroport, a diferència del que deia l'executiu a l'agost. L'anunci de l'acord per l'ampliació es va produir el mateix dia que es reunia la comissió bilateral a Madrid per primera vegada en els últims tres anys.
Amb el compte enrere activat per a què el DORA arribi al consell de ministres, Mijoler ha assegurat que el grup d'Unides Podem al Congrés mantindrà l'oposició a l'ampliació, i ha confiat que els membres del seu partit a l'executiu de Pedro Sánchez també ho faran. "Si en algun moment el meu partit és responsable d'una presa de decisió que afecta el meu territori, ho portaré fins a les últimes conseqüències", ha avisat.
Mentrestant, l'alcalde ha avançat que l'Ajuntament del Prat disposa ara de deu dies per presentar al·legacions al DORA, una possibilitat que ha dit que analitzaran els serveis jurídics del consistori. En paral·lel, ha reclamat que el document s'exposi públicament per a què tots els agents afectats per l'expansió de l'aeroport hi puguin dir la seva abans que ho aprovi l'executiu de Pedro Sánchez.