04
de juny
de
2021, 10:25
Actualitzat:
12:41h
Aquesta setmana, l'Escorial de Vic ha acollit durant dos dies una prova pilot per avaluar l'eficiència dels autotests de Covid-19. Uns 240 alumnes -de 4t d'ESO, Batxillerat i cicles- han participat en aquesta iniciativa que té per objectiu estudiar "la viabilitat" d'aquest mètode i "l'acceptabilitat" entre l'alumnat.
Així ho explicava aquest dimarts en roda de premsa Eva Serra, adjunta a la direcció dels SAP Osona, destacant que "és una eina més de cribratge" i en funció de l'èxit "s'estendria en altres comunitats" i podria esdevenir una "estratègia comunitària" per cribrar.
Alguns alumnes de l'Escorial que es feien la prova, van remarcar que l'autotest era "més fàcil del que semblava", mentre que d'altres es mostraven "tranquils" per saber que no tenien la Covid-19. Abans de fer-se l'autoprova havien vist un vídeo amb indicacions i just en el moment de la prova van rebre un full d'instruccions amb imatges. La doctora Elisabet Solà, del CAP Osona, remarcava que aquesta prova també "dona una responsabilitat i empodera els alumnes" pel que fa a la seva salut.
Aquest autotest, en què s'ha d'escombrar cinc cops les parets de les fosses nasals, no és una prova diagnòstica. És a dir, si l'alumne en qüestió va donar positiu, havia de fer-se després una PCR, una eina que sí que està validada com a tal.
Iniciativa extrapolable i pionera, només a Vic i Barcelona
Aquesta iniciativa pionera, que forma part del projecte Escoles Sentinella, només es porta a terme en aquest centre de Vic i a un altre de Barcelona (Escola l'Horitzó). En aquest darrer cas, la prova es fa en alumnes de primària.
De fet, els alumnes de l'Escorial -com els de l'Institut Antoni Pous de Manlleu- ja fa temps que estan immersos en el projecte Escoles Sentinella. Es tracta d'una iniciativa del Departament de Salut, d'Educació i Salut Pública que estudia els determinants de transmissió del SARS-CoV2 en medi escolar per contribuir a millorar les intervencions de prevenció i control adreçades a la comunitat escolar. La coordina el Centre d'Estudis Epidemiològics sobre les Infeccions de Transmissió Sexual i Sida de Catalunya (CEEISCAT).
"Hi ha hagut un 60% de participació per part de l'alumnat", explicava Ramon Rial, director general de l'escola. Això significa uns 900 alumnes dels 1.500. Aquesta participació ha estat diferent en primària, infantil, secundària, batxillerat i cicles. De fet, a partir d'ESO, "el seguiment ha estat més exhaustiu i en els últims mesos pràcticament s'han fet proves cada 15 dies", afegia el director. La participació de personal i docents ha estat gairebé del 100%.
La infermera escolar, clau en el projecte
"Com a escola estem contents de participar en aquest projecte perquè ha ajudat a la sensibilització de les famílies i alumnes i també dona seguretat", deia Rial. Tot i això, ha suposat un esforç per al centre. I una ajuda clau per aquest projecte -i també la prova pilot-, ha estat la figura de la infermera escolar, provinent de la Clínica Bayés.
"Amb la pandèmia, la coordinació de la infermera també ha passat per l'ICS", explicava la gerent de l'empresa Clàudia Bayés, posant en valor la bona coordinació entre aquesta i el CAP. I sobretot recalcava el paper de la infermera que "coneix els alumnes, que necessiten i en un moment donat es posa a fer les proves que calgui".
Així ho explicava aquest dimarts en roda de premsa Eva Serra, adjunta a la direcció dels SAP Osona, destacant que "és una eina més de cribratge" i en funció de l'èxit "s'estendria en altres comunitats" i podria esdevenir una "estratègia comunitària" per cribrar.
Alguns alumnes de l'Escorial que es feien la prova, van remarcar que l'autotest era "més fàcil del que semblava", mentre que d'altres es mostraven "tranquils" per saber que no tenien la Covid-19. Abans de fer-se l'autoprova havien vist un vídeo amb indicacions i just en el moment de la prova van rebre un full d'instruccions amb imatges. La doctora Elisabet Solà, del CAP Osona, remarcava que aquesta prova també "dona una responsabilitat i empodera els alumnes" pel que fa a la seva salut.
Aquest autotest, en què s'ha d'escombrar cinc cops les parets de les fosses nasals, no és una prova diagnòstica. És a dir, si l'alumne en qüestió va donar positiu, havia de fer-se després una PCR, una eina que sí que està validada com a tal.
Iniciativa extrapolable i pionera, només a Vic i Barcelona
Aquesta iniciativa pionera, que forma part del projecte Escoles Sentinella, només es porta a terme en aquest centre de Vic i a un altre de Barcelona (Escola l'Horitzó). En aquest darrer cas, la prova es fa en alumnes de primària.
El personal sanitari repassant les instruccions de l'autotest. Foto: Josep M Montaner
De fet, els alumnes de l'Escorial -com els de l'Institut Antoni Pous de Manlleu- ja fa temps que estan immersos en el projecte Escoles Sentinella. Es tracta d'una iniciativa del Departament de Salut, d'Educació i Salut Pública que estudia els determinants de transmissió del SARS-CoV2 en medi escolar per contribuir a millorar les intervencions de prevenció i control adreçades a la comunitat escolar. La coordina el Centre d'Estudis Epidemiològics sobre les Infeccions de Transmissió Sexual i Sida de Catalunya (CEEISCAT).
"Hi ha hagut un 60% de participació per part de l'alumnat", explicava Ramon Rial, director general de l'escola. Això significa uns 900 alumnes dels 1.500. Aquesta participació ha estat diferent en primària, infantil, secundària, batxillerat i cicles. De fet, a partir d'ESO, "el seguiment ha estat més exhaustiu i en els últims mesos pràcticament s'han fet proves cada 15 dies", afegia el director. La participació de personal i docents ha estat gairebé del 100%.
La infermera escolar, clau en el projecte
"Com a escola estem contents de participar en aquest projecte perquè ha ajudat a la sensibilització de les famílies i alumnes i també dona seguretat", deia Rial. Tot i això, ha suposat un esforç per al centre. I una ajuda clau per aquest projecte -i també la prova pilot-, ha estat la figura de la infermera escolar, provinent de la Clínica Bayés.
"Amb la pandèmia, la coordinació de la infermera també ha passat per l'ICS", explicava la gerent de l'empresa Clàudia Bayés, posant en valor la bona coordinació entre aquesta i el CAP. I sobretot recalcava el paper de la infermera que "coneix els alumnes, que necessiten i en un moment donat es posa a fer les proves que calgui".