Junts entra al cos a cos amb Collboni: «Votar-lo és com votar Valls el 2019»

Trias carrega contra el model de "decreixement" del govern municipal liderat per Ada Colau i el candidat del PSC, a qui situa com el protagonista de la maniobra que va evitar que Ernest Maragall fos alcalde fa quatre anys

Xavier Trias, amb membres del seu equip aquest divendres al matí.
Xavier Trias, amb membres del seu equip aquest divendres al matí. | Junts
19 de maig de 2023, 12:00
Actualitzat: 19:53h

Cos a cos amb Jaume Collboni. És una de les dinàmiques que s'estan instal·lant en la campanya de Xavier Trias. Les enquestes continuen dibuixant una situació de triple empat entre ell, l'alcaldessa Ada Colau i el cap de files del PSC, a qui Trias ha definit com qui va "orquestrar" la maniobra amb Manuel Valls per evitar l'arribada d'Ernest Maragall a l'alcaldia el 2019. Joan Rodríguez, número vuit de la candidatura de Junts, ha estat el més explícit a l'hora de definir els termes en què s'intentarà atacar Collboni: "Votar-lo a ell és com votar Valls fa quatre anys", ha ressaltat en un acte davant de Ca l'Alier, al Poblenou, centrat en el programa econòmic. Fa tan sols uns dies, el candidat indicava, en tot cas, que compartia "model" amb el candidat del PSC. "Les seves teories no són diferents a les meves, però després decideixen que governen amb la senyora Colau. Això és una contradicció important", ha diagnosticat l'exalcalde, que ha tornat a demanar al cap de files socialista si tornarà a governar amb la líder dels comuns.

"L'alcaldessa i Collboni han apostat pel decreixement, i això és un desastre. Hem de lluitar perquè la ciutat de Barcelona torni a tenir la força que tenia i pugui tirar endavant", ha assenyalat Trias, que ha indicat que part de la ciutadania -un de cada tres habitants- vol marxar de la capital. "Això no pot ser, és una ciutat en què hi passen coses molt importants, però després no s'entén el que passa", ha reflexionat el candidat, que ha tornat a posar de manifest que l'alcaldessa no ha fet costat a l'anunci de Seat de fabricar 500.000 cotxes elèctrics amb el nom del Raval des de Barcelona. L'alcaldessa, ha dit, "no fa res" del que s'hauria de fer per promoure la ciutat. "I no es fan les inversions que necessitaríem", ha apuntat.

El resultat de tot plegat, ha diagnosticat, és que venen ministres a la capital catalana "però no fan la feina que haurien de fer". "Encara recordo que el primer cop que em vaig presentar com a alcalde [2003] la Sagrera havia d'estar acabada el 2008, i que amb Sants tot hauria d'haver anat abans i tot. Això ens treu competitivitat. Quan una ciutat perd deu anys, la resta continua creixent", ha apuntat el candidat, que s'ha compromès a "canviar aquesta situació". Rodríguez, regidor i membre de la llista, ha acusat el govern municipal de fer "propaganda" amb les mesures adoptades durant el mandat, també en el marc de la pandèmia.
 

Una ciutat "antipàtica"

"Hi ha improvisació, manca de rigor i manca d'autoavaluació, també en matèria de promoció econòmica i en altres camps que acaben afectant en això, com passa amb la mobilitat, que era un servei i ara és un malson pel món del comerç. Estem generant una ciutat antipàtica per la gent de fora. Ho diuen enquestes ben fetes de l'Ajuntament i de la Cambra de Comerç", ha apuntat Rodríguez, que ha apuntat que el visitant que ve a la ciutat a consumir suposa un 28% de la facturació del comerç de proximitat. "Cada vegada té més dificultats a venir davant les complicacions per venir amb cotxe i amb un transport públic eficient", ha ressaltat.

Rodríguez també ha apuntat que el fet de crear "carrers de primera i de segona" amb les superilles -l'exemple que sempre posen a Junts és el de Consell de Cent- pot acabar generant un decalatge dins la ciutat que comporti pujades de lloguer. El regidor ha acusat el govern municipal de "manca de transparència", com ha passat en el cas dels pisos turístics del carrer Tarragona forçats per la justícia. "I això el senyor Collboni no ho està explicant: no els va bé que se sàpiga que s'hauran de concedir més pisos així per culpa de la seva gestió. El turisme s'ha de gestionar, i s'ha de gestionar bé", ha remarcat el regidor al consistori barceloní, que ha posat l'accent en el fet que Collboni ha fet "propaganda" com a responsable d'economia.
 

Més metro

Victòria Alsina, número quatre de la candidatura i exconsellera d'Acció Exterior, ha indicat que Barcelona no pot ser una ciutat low cost, de manera que el programa està pensat per "potenciar l'economia del coneixement". "Una economia que reverteix en tothom que viu, treballa i inverteix en aquesta ciutat", ha indicat Alsina, que ha defensat la col·laboració público-privada com a via per generar llocs de treball i la necessitat de captar talent. Talent estranger, però també fer tornar aquells catalans que treballen fora i tenen ganes de tenir més vincle amb el país. "Es tracta de posar facilitats perquè vinguin les bones inversions", ha apuntat l'exconsellera.

Després d'ella ha parlat Ramon Tremosa, exconseller d'Empresa i eurodiputat durant dues legislatures, s'ha preguntat irònicament com ha vingut aquest divendres la vicepresidenta espanyola Nadia Calviño a Barcelona: "Ho ha fet amb Rodalies o amb el Corredor Mediterrani?". Tremosa ha indicat que calen inversions també al metro, perquè d'aquí a cinc anys pot funcionar com les Rodalies. "El metro, i en concret la línia 5, estan aguantant la mobilitat", ha apuntat Tremosa, que ha posat de manifest que en hora punta està per sobre del 100% de capacitat. El també diputat ha carregat contra la gestió que s'està fent de l'aeroport del Prat. "Colau i Collboni han dimitit de la reclamació de més vols per a la ciutat", ha remarcat.