19
de març
de
2021, 14:55
L'afició per anar en bici a escola està creixent a Vic gràcies a una iniciativa d'Osona en Bici i el suport de les AMPA i la comunitat educativa. L'objectiu final és deixar els cotxes a casa i fer un pas més cap a la mobilitat sostenible, promovent la salut i el respecte pel medi ambient.
Amb el nom de Bus Bici, ho repeteixen cada divendres. Un grup d'adults fan de "motor" i guien els estudiants fins als centres amb el compromís que a la tarda els pares els recolliran amb bicicleta. Van començar com a prova pilot abans del confinament i ara ja són 11 les línies amb uns 180 alumnes.
L'Ajuntament, que dona suport a la iniciativa, ja preveu incorporar el Bici Bus en els casals d'aquest estiu i oferir el servei en el moment de la inscripció.
Són les vuit del matí i la família Pujols Caro es prepara per sortir amb el Bus Bici. Tenen tres fills de 12, 9 i 5 anys i aquest matí també hi anirà la neboda, que en té 9. Ja tenen a punt les motxilles i cada nen agafa el seu casc i el mallot reflectant. La seva mare, la Leoní Caro, els acompanyarà i farà de "motor" d'aquesta línia. "Anirem de casa fins a la primera parada del Bus Bici que tenim, on ens venen uns sis nens i després seguirem fins a l'estació de Renfe i continuarem en direcció a l'escola El Petit Miquel", explica a l'ACN.
La mare admet que van ser els seus fills qui, en assabentar-se de la iniciativa, li van demanar poder participar-hi. "I jo vaig dir, no! Només em falta això a les 9 del matí", recorda. Però després hi va estar donant voltes i va pensar que, venint del confinament i les restriccions de la Covid-19, podria ser una bona activitat a l'aire lliure. Un dia va decidir provar-ho amb els dos fills grans i els va encantar.
"Vaig veure-ho molt bé, és més fàcil, més ràpid i no ens trobem embussos", assegura. I destaca que sobretot els aporta molts valors com ara el sentit de responsabilitat, l'autonomia, la solidaritat amb els companys, que s'ajuden per lligar bicis i que s'animen quan encaren la pujada final per arribar a l'escola. "I t'adones que s'ha fet una família brutal", afegeix emocionada.
L'engranatge del canvi, els nens
Quan als estudiants se'ls pregunta si els agrada participar-hi, ho tenen clar. "Vaig amb família i és una forma de no contaminar i m'agrada molt; hi vaig cada dia amb el meu germà i, si plou, també hi anem; ens mullem i ja està", explica en Guillem, el fill mitjà de Leoní Caro. Al seu costat hi ha el seu germà gran, en Joan, que remarca que quan circulen a la carretera "vigilen molt" i "es posen en fila" per seguir el carril bici.
Des d'Osona en Bici, juntament amb Canvis en Cadena com a principals promotors, tenen clar que la clau d'aquest model d'èxit són els nens. "És la canalla; s'animen entre ells i són els que, quan arriben a casa, demanen a les famílies que ho volen provar", assenyala Fermí Tanyà, membre d'Osona en Bici.
El compromís de les famílies és que aquell divendres, els pares han de recollir els fills amb bicicleta. I això vol dir que, de retruc, ells també hauran de sortir amb bicicleta per anar a treballar i, per tant, seran menys cotxes que circularan aquell dia per Vic.
Implantar el model a altres punts de Catalunya
Des de l'inici de curs, aquesta escola ja funciona amb quatre línies de Bus Bici. I ja han hagut d'ampliar la zona d'aparcaments de bicicletes incorporant també una de patinets. La coordinadora pedagògica del centre, Irene Benito, explica des de fa tres anys imparteixen classes de manteniment de la bicicleta perquè els alumnes més grans aprenguin a solucionar problemes tècnics.
A tota la ciutat hi ha 11 línies del Bus Bici en marxa i set escoles implicades. Totes són de Vic i algunes línies surten de municipis veïns com Calldetenes. També s'està treballant amb les dues escoles de Sant Julià de Vilatorta per afegir-s'hi a la primavera. En un divendres hi ha uns 180 nens participants i la xifra va creixent setmana a setmana.
"L'èxit ens està superant una mica, no ens ho esperàvem tan ràpid", admet Tanyà que afegeix que encara hi ha molta feina a fer. Xifren en un 10% els alumnes que van amb el Bus Bici de les escoles que en formen part. La logística familiar i els horaris laborals són alguns dels esculls però també millorar les carreteres i ampliar la continuïtat dels carrils bici a la ciutat i unificar el traçat. Malgrat tot, estan convençuts que han iniciat un canvi que ja no té aturador.
Els casals d'estiu, també amb el Bus Bici
Des de l'Ajuntament donen suport a la iniciativa i ja preveuen oferir el servei de Bus Bici al casal d'estiu en el moment de les inscripcions. La regidora d'Educació i Joves, Elisabet Franquesa, remarca que cal seguir avançant cap a una mobilitat més sostenible. En el cas de les escoles, recorda que estan situades a la perifèria i que cal seguir avançant en la millora dels carrils bici. De fet, hi ha una comissió que es reuneix mensualment per buscar solucions.
D'altra banda, el setembre passat també es va posar en marxa un carril bici a la ronda Camprodon i l'avinguda Bernat Calbó que connecta amb tres escoles (entre elles El Petit Miquel). "La ciutadania ha respost molt positivament", remarca, i ha afirmat que les incidències han sigut molt puntuals.
Des que es va posar en marxa la prova pilot la Guàrdia Urbana ha sancionat una desena de conductors reincidents per aparcar en zones no autoritzades. Es tracta de sancions de 200 euros. La setmana vinent faran una reunió que servirà per informar de possibles canvis en la prova pilot.
Amb el nom de Bus Bici, ho repeteixen cada divendres. Un grup d'adults fan de "motor" i guien els estudiants fins als centres amb el compromís que a la tarda els pares els recolliran amb bicicleta. Van començar com a prova pilot abans del confinament i ara ja són 11 les línies amb uns 180 alumnes.
L'Ajuntament, que dona suport a la iniciativa, ja preveu incorporar el Bici Bus en els casals d'aquest estiu i oferir el servei en el moment de la inscripció.
Són les vuit del matí i la família Pujols Caro es prepara per sortir amb el Bus Bici. Tenen tres fills de 12, 9 i 5 anys i aquest matí també hi anirà la neboda, que en té 9. Ja tenen a punt les motxilles i cada nen agafa el seu casc i el mallot reflectant. La seva mare, la Leoní Caro, els acompanyarà i farà de "motor" d'aquesta línia. "Anirem de casa fins a la primera parada del Bus Bici que tenim, on ens venen uns sis nens i després seguirem fins a l'estació de Renfe i continuarem en direcció a l'escola El Petit Miquel", explica a l'ACN.
La mare admet que van ser els seus fills qui, en assabentar-se de la iniciativa, li van demanar poder participar-hi. "I jo vaig dir, no! Només em falta això a les 9 del matí", recorda. Però després hi va estar donant voltes i va pensar que, venint del confinament i les restriccions de la Covid-19, podria ser una bona activitat a l'aire lliure. Un dia va decidir provar-ho amb els dos fills grans i els va encantar.
"Vaig veure-ho molt bé, és més fàcil, més ràpid i no ens trobem embussos", assegura. I destaca que sobretot els aporta molts valors com ara el sentit de responsabilitat, l'autonomia, la solidaritat amb els companys, que s'ajuden per lligar bicis i que s'animen quan encaren la pujada final per arribar a l'escola. "I t'adones que s'ha fet una família brutal", afegeix emocionada.
L'engranatge del canvi, els nens
Quan als estudiants se'ls pregunta si els agrada participar-hi, ho tenen clar. "Vaig amb família i és una forma de no contaminar i m'agrada molt; hi vaig cada dia amb el meu germà i, si plou, també hi anem; ens mullem i ja està", explica en Guillem, el fill mitjà de Leoní Caro. Al seu costat hi ha el seu germà gran, en Joan, que remarca que quan circulen a la carretera "vigilen molt" i "es posen en fila" per seguir el carril bici.
Des d'Osona en Bici, juntament amb Canvis en Cadena com a principals promotors, tenen clar que la clau d'aquest model d'èxit són els nens. "És la canalla; s'animen entre ells i són els que, quan arriben a casa, demanen a les famílies que ho volen provar", assenyala Fermí Tanyà, membre d'Osona en Bici.
Les bicicletes aparcades a l'escola El Petit Miquel de Vic. Foto: ACN
El compromís de les famílies és que aquell divendres, els pares han de recollir els fills amb bicicleta. I això vol dir que, de retruc, ells també hauran de sortir amb bicicleta per anar a treballar i, per tant, seran menys cotxes que circularan aquell dia per Vic.
Implantar el model a altres punts de Catalunya
Des de l'inici de curs, aquesta escola ja funciona amb quatre línies de Bus Bici. I ja han hagut d'ampliar la zona d'aparcaments de bicicletes incorporant també una de patinets. La coordinadora pedagògica del centre, Irene Benito, explica des de fa tres anys imparteixen classes de manteniment de la bicicleta perquè els alumnes més grans aprenguin a solucionar problemes tècnics.
A tota la ciutat hi ha 11 línies del Bus Bici en marxa i set escoles implicades. Totes són de Vic i algunes línies surten de municipis veïns com Calldetenes. També s'està treballant amb les dues escoles de Sant Julià de Vilatorta per afegir-s'hi a la primavera. En un divendres hi ha uns 180 nens participants i la xifra va creixent setmana a setmana.
"L'èxit ens està superant una mica, no ens ho esperàvem tan ràpid", admet Tanyà que afegeix que encara hi ha molta feina a fer. Xifren en un 10% els alumnes que van amb el Bus Bici de les escoles que en formen part. La logística familiar i els horaris laborals són alguns dels esculls però també millorar les carreteres i ampliar la continuïtat dels carrils bici a la ciutat i unificar el traçat. Malgrat tot, estan convençuts que han iniciat un canvi que ja no té aturador.
Els casals d'estiu, també amb el Bus Bici
Des de l'Ajuntament donen suport a la iniciativa i ja preveuen oferir el servei de Bus Bici al casal d'estiu en el moment de les inscripcions. La regidora d'Educació i Joves, Elisabet Franquesa, remarca que cal seguir avançant cap a una mobilitat més sostenible. En el cas de les escoles, recorda que estan situades a la perifèria i que cal seguir avançant en la millora dels carrils bici. De fet, hi ha una comissió que es reuneix mensualment per buscar solucions.
D'altra banda, el setembre passat també es va posar en marxa un carril bici a la ronda Camprodon i l'avinguda Bernat Calbó que connecta amb tres escoles (entre elles El Petit Miquel). "La ciutadania ha respost molt positivament", remarca, i ha afirmat que les incidències han sigut molt puntuals.
Des que es va posar en marxa la prova pilot la Guàrdia Urbana ha sancionat una desena de conductors reincidents per aparcar en zones no autoritzades. Es tracta de sancions de 200 euros. La setmana vinent faran una reunió que servirà per informar de possibles canvis en la prova pilot.
Una família sencera, sortint de casa amb les bicicletes. Foto: ACN