El carrer calibra el malestar contra els macroprojectes

Les plataformes contra el Hard Rock, l'ampliació de l'aeroport del Prat i el Quart Cinturó es manifesten aquest dissabte a Barcelona a les portes de l'aprovació definitiva d'uns pressupostos que inclouen les tres iniciatives

Manifestació del 2021 en contra de l'ampliació de l'aeroport del Prat.
Manifestació del 2021 en contra de l'ampliació de l'aeroport del Prat. | Gala Espín
03 de març del 2023
Actualitzat el 04 de març a les 10:35h
Al llarg de la legislatura, tres projectes han estat protagonistes dins i fora del Parlament: l'ampliació de l'aeroport del Prat, la posada en marxa del Hard Rock al Camp de Tarragona i la concreció sobre el Quart Cinturó. Són les tres carpetes que van centrar la negociació entre el PSC i el Govern pels pressupostos de la Generalitat -tancada amb un acord entre Pere Aragonès i Salvador Illa fa tot just un mes-, i són precisament les que portaran aquest dissabte al carrer les plataformes contràries a aquestes iniciatives. Entitats socials i ecologistes han fet una crida per concentrar-se a la plaça Catalunya de Barcelona per protestar contra l'ampliació de l'aeroport, el complex d'oci i turisme a Tarragona i la Ronda Nord del Vallès, i aspiren a convertir la mobilització en una protesta "de país" a les portes de l'aprovació definitiva dels pressupostos catalans, prevista per divendres vinent i encara envoltada d'incerteses.

La concentració, per tant, servirà per calibrar el malestar del carrer amb els macroprojectes que, amb major o menor entusiasme, el Govern està impulsant. L'ampliació del Prat es va descartar -per ordre de la Moncloa davant del desacord a Catalunya- el setembre del 2021, però l'acord pels comptes torna a parlar d'estudiar com incrementar-ne la capacitat. Pel que fa al Hard Rock, el compromís és aprovar el pla urbanístic durant el primer semestre d'enguany. L'últim informe ambiental sobre el projecte va ser negatiu per als interessos del complex. I, pel que fa al Quart Cinturó -la part que hauria d'unir Sabadell i Terrassa-, el redactat exacte indica que cal acordar un model amb el govern espanyol i que les obres les faci la Generalitat.

L'augment de la capacitat del Prat i el Hard Rock sí que han rebut l'aval més o menys explícit de l'executiu, sempre amb matisos i amb la carta ambiental com a divisa a l'hora de posar en marxa les dues iniciatives, però en el cas de la Ronda Nord el Govern sí que s'hi havia posicionat clarament en contra. Aragonès, això sí, va assumir aquesta contradicció per aprovar els comptes, perquè aquesta era la demanda principal que li feia el PSC en la recta final.

Les plataformes convocants són Aturem el Hard Rock, Zeroport i Campanya contra el 4t Cinturó. Totes elles reivindiquen que aquest pas "aglutinarà centenars de lluites de tot el territori". Pel que fa a les formacions polítiques, la CUP hi ha mostrat el seu suport explícit. Pel que fa a ERC, les seccions de Terrassa i Sabadell s'han posicionat contra el Quart Cinturó, però els republicans no es manifestaran per preservar la imatge del Govern i evitar possibles contradiccions. La presència de Junts es dona per absolutament descartada, ja que ha esmenat els comptes per garantir els macroprojectes en un intent de dividir ERC i el PSC.