03
d'octubre
de
2023, 19:25
Actualitzat:
04
d'octubre,
8:19h
Poc després de les 10 del matí, a la mateixa hora que Pedro Sánchez saludava el rei a la Zarzuela -contacte en el qual Felip VI li ha encarregat intentar la investidura-, els retards en diverses línies de Rodalies no s'havien resolt. En una altra jornada d'avaries, la segona de la setmana, la xarxa ferroviària catalana presentava afectacions a les línies R3, R2 i R11. Incidències que han durat fins al migdia i que s'afegien a les patides aquest dilluns: l'estació d'Arc de Triomf va estar sense trànsit durant diverses hores i es van produir aturades a l'R3 per l'avaria en un tren a Parets del Vallès, a més d'alteracions horàries en la circulació de l'alta velocitat entre Madrid i Barcelona.
Els últims episodis de dificultats al teixit ferroviari gestionat per Adif i operat per Renfe han provocat malestar al Govern. Ho ha evidenciat Pere Aragonèsamb un missatge a les xarxes socials, en què ha apuntat com a "imprescindible i urgent" el traspàs "integral" de Rodalies, una demanda repetidament formulada per l'executiu en els últims mesos. El president de la Generalitat ha reclamat que el traspàs es faci "amb la infraestructura i els recursos per revertir anys de deixadesa", tal com ja ha posat sobre la taula ERC, que inclou la carpeta ferroviària en el llistat de condicions per investir Sánchez. El Govern, amb el concurs d'ERC a Madrid -Junts i Sumar-En Comú Podem també comparteixen la reclamació-, aprofitarà les incidències d'aquests dies per collar el PSOE. "Ho volem incloure", apunten fonts governamentals coneixedores de les negociacions per a la investidura.
L'executiu, reunit aquest dimarts, no s'ha estalviat missatges públics de pressió al govern espanyol, que tenen reverberacions en les converses entre republicans i socialistes per definir la legislatura espanyola. Missatges ben compassats amb el tuit d'Aragonès. "Reclamem com a imprescindible i urgent el traspàs del servei de Rodalies. El govern espanyol ha demostrat sobradament que és absolutament incompetent", ha afirmat la portaveu del Govern, Patrícia Plaja.
Segons els càlculs de l'executiu, que ha posat xifres al greuge, entre 2011 i 2023 s'han doblat els minuts de retards: de 200.000 a 400.000 minuts. "Només anem a pitjor, no millorem en res", ha lamentat la portaveu, que també ha exposat que, de mitjana, hi ha unes dues incidències al dia (i fins unes 70 al mes). Entre els mesos de gener i agost d'aquest any, el Govern té comptabilitzat que hi ha hagut només 44 dies lliures d'incidències a Rodalies. No ha detallat si totes són imputables a Renfe i Adif, perquè també es produeixen atropellaments i caigudes d'arbres que afecten la circulació, però no tenen origen en la responsabilitat de la gestió de la infraestructura. En el còmput del 2022, es van registrar 831 "incidències greus" -acumulacions de més de 100 minuts de retard- en trens de Rodalies i Regionals.
El govern espanyol ha reaccionat a les dades difoses per la Generalitat. La nota coordinada pel Ministeri de Transports, Renfe i Adif ha subratllat que el 92,5% dels usuaris de Rodalies "utilitzen el servei amb normalitat", en una xarxa de proximitat en què cada jornada laborable hi circulen un miler de trens i es presten més de 300.000 serveis. Per rebatre la xifra dels 400.000 minuts de retards, la versió espanyola ha recordat que la circulació de trens de Rodalies implica 26,5 milions de minuts d'activitat anualment. "Les afectacions només serien de l'1,5% del temps", ha xifrat el comunicat, que també ha posat èmfasi en les "importants obres" que s'estan executant a la xarxa ferroviària.
Durant l'última campanya electoral, ERC va ser especialment bel·ligerant amb el govern espanyol en matèria d'infraestructures. Arran de les afectacions a l'estació de Gavà, que van alterar la circulació de l'R2 sud diverses setmanes, els republicans van posar el focus en la gestió dels socialistes a Rodalies i van demanar el cap de la ministra de Transports. Sobre el cas de Gavà, dijous passat va transcendir l'origen de l'avaria. Adif va contradir el relat del govern espanyol -que inicialment havia apuntat la possibilitat que l'avaria fos fruit d'un llamp- i va exposar que l'informe tècnic atribuïa les incidències al trencament d'un fil de la catenària i a la vandalització del sistema de terra que havia de protegir les instal·lacions.
Amb la demanda de Rodalies al centre del debat polític a Catalunya i Alberto Núñez Feijóo eliminat de l'equació després de la investidura fallida, Sánchez ha iniciat el relat sobre el marc de la negociació que li ha de permetre mantenir-se a la Moncloa. Després que la presidenta del Congrés, Francina Armengol, comuniqués formalment l'encàrrec del rei, el líder del PSOE ha apuntat que és "l'hora de la política" i de la "generositat" en les converses, paraules que abonen la tesi que la llei d'amnistia té recorregut. Sánchez persegueix el suport d'ERC i Junts, però també necessita els de Bildu, el PNB i el BNG.
Ara bé, el president espanyol en funcions ha estat clar sobre la demanda del referèndum, que havia tornat a primera línia després de la proposta de resolució aprovada per les forces independentistes en el debat de política general al Parlament de la setmana passada. Un text pactat a última hora entre republicans i juntaires, validat amb l'abstenció final de la CUP. Sánchez ha recordat que sempre ha estat "contrari" a una votació sobre l'autodeterminació: "D'aquí no ens mourem".
Per bé que la proposta de resolució votada al Parlament condicionava el suport a la investidura de Sánchez a avenços en el referèndum, tant ERC com Junts no exigeixen un acord immediat per exercir l'autodeterminació. Marta Rovira va deixar clar aquest dilluns que ERC insta el PSOE a "assumir el mateix que el 2019", en el primer acord d'investidura de Sánchez. Els republicans volen recuperar la taula de negociació per fixar, en els pròxims quatre anys, les condicions en les quals es podria celebrar el referèndum.
Com ERC, Carles Puigdemont tampoc ha plantejat el referèndum com a condició. No ho va fer en la seva conferència a Brussel·les i tampoc en el discurs de commemoració del sisè aniversari de l'1 d'octubre. Tot i que les posicions semblen inamovibles, com indicarien les paraules de Sánchez, el camí d'entesa abans del 27 de novembre és transitable. Amb el traspàs de Rodalies més proper que el referèndum.
Els últims episodis de dificultats al teixit ferroviari gestionat per Adif i operat per Renfe han provocat malestar al Govern. Ho ha evidenciat Pere Aragonèsamb un missatge a les xarxes socials, en què ha apuntat com a "imprescindible i urgent" el traspàs "integral" de Rodalies, una demanda repetidament formulada per l'executiu en els últims mesos. El president de la Generalitat ha reclamat que el traspàs es faci "amb la infraestructura i els recursos per revertir anys de deixadesa", tal com ja ha posat sobre la taula ERC, que inclou la carpeta ferroviària en el llistat de condicions per investir Sánchez. El Govern, amb el concurs d'ERC a Madrid -Junts i Sumar-En Comú Podem també comparteixen la reclamació-, aprofitarà les incidències d'aquests dies per collar el PSOE. "Ho volem incloure", apunten fonts governamentals coneixedores de les negociacions per a la investidura.
L'executiu, reunit aquest dimarts, no s'ha estalviat missatges públics de pressió al govern espanyol, que tenen reverberacions en les converses entre republicans i socialistes per definir la legislatura espanyola. Missatges ben compassats amb el tuit d'Aragonès. "Reclamem com a imprescindible i urgent el traspàs del servei de Rodalies. El govern espanyol ha demostrat sobradament que és absolutament incompetent", ha afirmat la portaveu del Govern, Patrícia Plaja.
Segons els càlculs de l'executiu, que ha posat xifres al greuge, entre 2011 i 2023 s'han doblat els minuts de retards: de 200.000 a 400.000 minuts. "Només anem a pitjor, no millorem en res", ha lamentat la portaveu, que també ha exposat que, de mitjana, hi ha unes dues incidències al dia (i fins unes 70 al mes). Entre els mesos de gener i agost d'aquest any, el Govern té comptabilitzat que hi ha hagut només 44 dies lliures d'incidències a Rodalies. No ha detallat si totes són imputables a Renfe i Adif, perquè també es produeixen atropellaments i caigudes d'arbres que afecten la circulació, però no tenen origen en la responsabilitat de la gestió de la infraestructura. En el còmput del 2022, es van registrar 831 "incidències greus" -acumulacions de més de 100 minuts de retard- en trens de Rodalies i Regionals.
El govern espanyol ha reaccionat a les dades difoses per la Generalitat. La nota coordinada pel Ministeri de Transports, Renfe i Adif ha subratllat que el 92,5% dels usuaris de Rodalies "utilitzen el servei amb normalitat", en una xarxa de proximitat en què cada jornada laborable hi circulen un miler de trens i es presten més de 300.000 serveis. Per rebatre la xifra dels 400.000 minuts de retards, la versió espanyola ha recordat que la circulació de trens de Rodalies implica 26,5 milions de minuts d'activitat anualment. "Les afectacions només serien de l'1,5% del temps", ha xifrat el comunicat, que també ha posat èmfasi en les "importants obres" que s'estan executant a la xarxa ferroviària.
Usuaris de Rodalies observen els panells informatius en una estació del centre de Barcelona. Foto: Hugo Fernández
Els últims intents de la Generalitat per esgarrapar compromisos públics del PSOE no han funcionat. L'última reunió entre la consellera de Territori, Ester Capella, i la ministra de Transports, Raquel Sánchez -del 13 de setembre a Madrid-, no va permetre avançar en el traspàs de Rodalies. En aquella trobada, feta a petició de Capella i precedida per les incidències a la xarxa de trens registrades durant el mes d'agost, es van segellar fins a tres acords -doblar les freqüències de Lleida, millorar el temps de resposta de les incidències, i més transparència en les comunicacions de les avaries-, però no va servir per abordar el traspàs integral. La consellera va apuntar que un pacte d'aquestes característiques hauria de trobar "altres vies de negociació". Concretament, la de la investidura. Els vots d'ERC a canvi d'un avenç significatiu en Rodalies.
Durant l'última campanya electoral, ERC va ser especialment bel·ligerant amb el govern espanyol en matèria d'infraestructures. Arran de les afectacions a l'estació de Gavà, que van alterar la circulació de l'R2 sud diverses setmanes, els republicans van posar el focus en la gestió dels socialistes a Rodalies i van demanar el cap de la ministra de Transports. Sobre el cas de Gavà, dijous passat va transcendir l'origen de l'avaria. Adif va contradir el relat del govern espanyol -que inicialment havia apuntat la possibilitat que l'avaria fos fruit d'un llamp- i va exposar que l'informe tècnic atribuïa les incidències al trencament d'un fil de la catenària i a la vandalització del sistema de terra que havia de protegir les instal·lacions.
Camí per a l'amnistia, cop de porta al referèndum
Amb la demanda de Rodalies al centre del debat polític a Catalunya i Alberto Núñez Feijóo eliminat de l'equació després de la investidura fallida, Sánchez ha iniciat el relat sobre el marc de la negociació que li ha de permetre mantenir-se a la Moncloa. Després que la presidenta del Congrés, Francina Armengol, comuniqués formalment l'encàrrec del rei, el líder del PSOE ha apuntat que és "l'hora de la política" i de la "generositat" en les converses, paraules que abonen la tesi que la llei d'amnistia té recorregut. Sánchez persegueix el suport d'ERC i Junts, però també necessita els de Bildu, el PNB i el BNG.
Ara bé, el president espanyol en funcions ha estat clar sobre la demanda del referèndum, que havia tornat a primera línia després de la proposta de resolució aprovada per les forces independentistes en el debat de política general al Parlament de la setmana passada. Un text pactat a última hora entre republicans i juntaires, validat amb l'abstenció final de la CUP. Sánchez ha recordat que sempre ha estat "contrari" a una votació sobre l'autodeterminació: "D'aquí no ens mourem".
Per bé que la proposta de resolució votada al Parlament condicionava el suport a la investidura de Sánchez a avenços en el referèndum, tant ERC com Junts no exigeixen un acord immediat per exercir l'autodeterminació. Marta Rovira va deixar clar aquest dilluns que ERC insta el PSOE a "assumir el mateix que el 2019", en el primer acord d'investidura de Sánchez. Els republicans volen recuperar la taula de negociació per fixar, en els pròxims quatre anys, les condicions en les quals es podria celebrar el referèndum.
Com ERC, Carles Puigdemont tampoc ha plantejat el referèndum com a condició. No ho va fer en la seva conferència a Brussel·les i tampoc en el discurs de commemoració del sisè aniversari de l'1 d'octubre. Tot i que les posicions semblen inamovibles, com indicarien les paraules de Sánchez, el camí d'entesa abans del 27 de novembre és transitable. Amb el traspàs de Rodalies més proper que el referèndum.