Mitjans internacionals aposten per un periodisme local més col·laboratiu

Diversos editors ho han expressat en el marc de la primera edició del Premi Internacional de Mitjans de Proximitat que ha celebrat l'Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació (AMIC)

Intervenció de Neil Chase durant els primers premis de l'AMIC mitjans de proximitat.
Intervenció de Neil Chase durant els primers premis de l'AMIC mitjans de proximitat. | Hugo Fernández
19 de març del 2024
Actualitzat el 22 de març a les 12:41h
Quin és el present i el futur dels mitjans de comunicació de proximitat? Com treballen a altres àmbits del món? Quins models de negoci triomfen als Estats Units, el Regne Unit o França? L’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació (AMIC) ha celebrat la primera edició del Premi Internacional AMIC de Mitjans de Proximitat, amb la voluntat de promoure el periodisme rigorós i l’excel·lència professional, entre periodistes i editors de mitjans locals. 

En un acte a l'auditori de la Pedrera de Barcelona, diversos editors i representants de mitjans que treballen en periodisme local han compartit experiències i han fet una radiografia acurada de la situació actual que viuen els seus negocis però amb denominador comú: el futur dels mitjans de proximitat passa per col·laborar i compartir continguts tant pel que fa al model editorial i també al de negoci.

En aquest sentit, el director del projecte Local News Partnerships de la BBC (Regne Unit), Jason Gibbins, ha explicat com el seu projecte és un sistema únic al món basat en els partenariats de notícies locals. El seu objectiu passa per generar continguts de dades i informació finançats per la BBC però d'accés lliure a tots els mitjans locals subscrits. "Volem enfortir la democràcia local i compartir les nostres dades sense influir en les agències locals però hem de contribuir en aixamplar-les i ser una suma positiva". 

Neil Chase, membre de la LocalIndependent Online News (LIONPublishers, EUA) ha explicat de quina manera mantenen els editors vius i quines en un model estatunidenc on els mitjans locals a vegades són inexistents. Per ell, la sostenibilitat editorial passa per un model de negoci amb resiliència operativa, salut financera i impacte periodístic.  El tercer exemple de model de mitjans audiovisuals ha anat a càrrec de la presidenta del Festival de l’Info Locale (França), Aurélie Rousseau, que ha explicat el model de mitjans francès, basat encara en la concentració del sector. 

Per la seva banda, el president de l'AMIC, Ramon Grau, el periodisme de proximitat ha de donar servei a una comunitat local "per enriquir-les". "Els mitjans cohesionen els territoris, reforcen la identitat i l'arrelament i el vincle de pertinença", i els ha descrit com "la gran torre de defensa de la llengua catalana".


Mitjans premiats 

  • Categoria internacional: Outlier media, Detroit (EUA). Un mitjà de periodisme de servei que dona resposta necessitats informatives comunitats menys ateses i on la ciutadania són els caps editorials.
  • Categoria de la Unió Europea: Der Nordschleswiger(Dinamarca). És un mitjà històric que recentment ha fet el salt al digital, escrit en alemany en territori danès i que defensa que ser una minoria no deixa de ser un mirall d'allò que tens al voltant.  
  • Categoria en llengua catalana: Revista Cambrils (Baix Camp). 
 

L'Outlier ha estat premiat amb el reconeixement internacional. Foto: Hugo Fernández


L'AMIC també ha volgut fer una menció especial a El9Tv (Osona i Lluçanès) en el seu 20è aniversari i ha donat els diplomes a finalistes d'honor per Sa Veu de Sóller (Mallorca), Nua (Menorca) i la xarxa de diaris Som (Vallès Oriental). Per la seva banda, Ametller Origen ha rebut el reconeixement a la qualitat de la publicitat que aposta pels mitjans de proximitat i Mateu Ros i Monrós, director general de Capgròs Comunicació ha rebut el premi a la trajectòria professional.

Formada per més de 550 capçaleres de premsa, mitjans digitals i audiovisuals, l'AMIC ha tirat endavant un guardó que vol enfortir l’ecosistema de mitjans de proximitat, contribuir al fet que  aquest espai comunicacional es continuï professionalitzant, prestigiant la feina dels editors i editores i periodistes. L'acte ha comptat amb representants de mitjans d'arreu de Catalunya, Occitània, Catalunya del Nord i també del País Basc o Galícia.