03
de novembre
de
2020, 16:35
Actualitzat:
17:41h
La pandèmia accelera els plans de famílies amb fills que canvien l'àrea metropolitana per un entorn rural. Així ho corrobora l'experiència de la Zona Escolar Rural (ZER) Berguedà Centre, que inclou les escoles de Borredà i Vilada. La seva directora, Marina Almerana, ha explicat a NacióBerguedà que "cinc de les noves matrícules d’aquest curs han estat de famílies que han optat per aquest canvi d’escola i canvi de vida".
L'edat dels nous infants ha estat variada: una alumna de llar d’infants, un alumne de P3, una alumna de P4, una alumna de 1r i un de 3r de primària. Les famílies d'aquests nens i nenes han passat de viure a Barcelona o a l'àrea metropolitana per instal·lar-se a Vilada o Borredà i portar els seus fills i filles a les escoles dels pobles.
"La seva elecció passa per tornar a les arrels o enfortir el vincle que ja tenien amb la zona, ja que algunes de les famílies eren filles del poble i ja havien anat a una de les escoles de la ZER Berguedà Centre quan eren petits. Altres, en canvi, hi tenien la segona residència o amics que els han acabat d’engrescar per fer el canvi", ha relatat Almenara.
La pandèmia ha accelerat aquesta tendència però, els responsables de la ZER Berguedà Centre, estan convençuts que el projecte educatiu ha tingut "un pes important" per aquesta elecció. "Les metodologies, l'ús de l’entorn i la natura com a una eina més per al procés d’ensenyament - aprenentatge dels infants i els grups reduïts en aules multinivell han acabat de convèncer a aquestes famílies", ha afirmat Marina Almenara. Després del primer mes d’escola, des del centre asseguren que "els infants s'han adaptat bé a canvi i que estan molt contents a les escoles i de la vida que Borredà i Vilada ofereixen a les famílies".
Les escoles rurals del Berguedà han arrencat un nou curs marcat per la Covid-19 amb l'objectiu "de mantenir l'essència" que caracteritza aquest tipus de centre. El fet de disposar de menys alumnes i un entorn rural, assenyalen des de la ZER Berguedà Centre, beneficia clarament aquestes escoles.
"Des de la reobertura, estem aplicant totes les mesures de seguretat, l'ús de mascareta i la distància de seguretat. Tenim la sort que a l'escola de Borredà, el grup estable el formen els 21 alumnes del centre d'edats compreses entre 1 i 12 anys, de manera que ens podem relacionar tots amb tots. I a Vilada hi ha dos grups estables: uns són els nens i nenes d'Educació Infantil i els altres, els d'Educació Primària", ha concretat Almenara. Aquesta elecció pels grups bombolla, els permet continuar aplicant la metodologia educativa de multigrau, molt ben valorada per les famílies.
Els aprenentatges multigraus flexibilitzen els aprenentatges aprofitant que són pocs alumnes a l’aula. En aquest sentit, la possibilitat de mantenir aquesta línia pedagògica va ser una de les principals preocupacions de les escoles rurals l'estiu passat quan es començava a parlar dels protocols anticovid que s'aplicarien. Finalment, el Departament d'Educació ha posat facilitats perquè es puguin mantenir els projectes i les metodologies actives que aquestes escoles defensaven.
"Tenint en compte que el material del treball manipulatiu només l'utilitza el grup estable, podem seguir-ne fent ús", ha apuntat Marina Almenara.
Confinament de 10 dies a l'Escola de Borredà
Aquest octubre l'Escola de Borredà ha viscut un primer confinament de 10 dies, ja que el positiu d'una mestra va obligar a aïllar els 21 alumnes i la resta mestres, d'acord amb els protocols del Departament de Salut i els propis plans d'actuació.
"Les proves PCR van sortir negatives per tot l'alumnat i la resta de docents, però vam tenir uns dies l'escola tancada", ha apuntat Almenara. A hores d'ara, l'activitat s'ha pogut reprendre amb normalitat.
Les crides per salvar els centres, resoltes amb èxit
Les escoles de Borredà i Vilada han fet diverses crides els últims anys per poder sobreviure per la davallada d'alumnes. No obstant això, aquestes situacions s'han resolt amb èxit. A hores d'ara, a l'Escola de Borredà hi ha 21 nens i nenes; i a l'Escola de Vilada han aconseguit la xifra de 35 infants. "De moment, estem amb uns bons números, fa 3 o 4 anys enrere, a l'Escola de Borredà vam començar el curs amb 6 alumnes i ara en som 21", ha subratllat la directora de la ZER.
"A Vilada també vam començar un curs amb 9 alumnes fa uns cinc anys, i ara en som 35. Penso que és perquè el sistema educatiu de la ZER convenç a les famílies: hi ha pares i mares que han escollit canviar de residència buscant precisament una escola que els agradés i que tingués aquest tipus de pedagogies, amb la pandèmia això s'ha accentuat", ha dit Almenara.
L'edat dels nous infants ha estat variada: una alumna de llar d’infants, un alumne de P3, una alumna de P4, una alumna de 1r i un de 3r de primària. Les famílies d'aquests nens i nenes han passat de viure a Barcelona o a l'àrea metropolitana per instal·lar-se a Vilada o Borredà i portar els seus fills i filles a les escoles dels pobles.
"La seva elecció passa per tornar a les arrels o enfortir el vincle que ja tenien amb la zona, ja que algunes de les famílies eren filles del poble i ja havien anat a una de les escoles de la ZER Berguedà Centre quan eren petits. Altres, en canvi, hi tenien la segona residència o amics que els han acabat d’engrescar per fer el canvi", ha relatat Almenara.
La pandèmia ha accelerat aquesta tendència però, els responsables de la ZER Berguedà Centre, estan convençuts que el projecte educatiu ha tingut "un pes important" per aquesta elecció. "Les metodologies, l'ús de l’entorn i la natura com a una eina més per al procés d’ensenyament - aprenentatge dels infants i els grups reduïts en aules multinivell han acabat de convèncer a aquestes famílies", ha afirmat Marina Almenara. Després del primer mes d’escola, des del centre asseguren que "els infants s'han adaptat bé a canvi i que estan molt contents a les escoles i de la vida que Borredà i Vilada ofereixen a les famílies".
Les escoles rurals del Berguedà han arrencat un nou curs marcat per la Covid-19 amb l'objectiu "de mantenir l'essència" que caracteritza aquest tipus de centre. El fet de disposar de menys alumnes i un entorn rural, assenyalen des de la ZER Berguedà Centre, beneficia clarament aquestes escoles.
"Des de la reobertura, estem aplicant totes les mesures de seguretat, l'ús de mascareta i la distància de seguretat. Tenim la sort que a l'escola de Borredà, el grup estable el formen els 21 alumnes del centre d'edats compreses entre 1 i 12 anys, de manera que ens podem relacionar tots amb tots. I a Vilada hi ha dos grups estables: uns són els nens i nenes d'Educació Infantil i els altres, els d'Educació Primària", ha concretat Almenara. Aquesta elecció pels grups bombolla, els permet continuar aplicant la metodologia educativa de multigrau, molt ben valorada per les famílies.
Els aprenentatges multigraus flexibilitzen els aprenentatges aprofitant que són pocs alumnes a l’aula. En aquest sentit, la possibilitat de mantenir aquesta línia pedagògica va ser una de les principals preocupacions de les escoles rurals l'estiu passat quan es començava a parlar dels protocols anticovid que s'aplicarien. Finalment, el Departament d'Educació ha posat facilitats perquè es puguin mantenir els projectes i les metodologies actives que aquestes escoles defensaven.
"Tenint en compte que el material del treball manipulatiu només l'utilitza el grup estable, podem seguir-ne fent ús", ha apuntat Marina Almenara.
Alumnes de la ZER Berguedà Centre, aquest curs. Foto: Cedida
Confinament de 10 dies a l'Escola de Borredà
Aquest octubre l'Escola de Borredà ha viscut un primer confinament de 10 dies, ja que el positiu d'una mestra va obligar a aïllar els 21 alumnes i la resta mestres, d'acord amb els protocols del Departament de Salut i els propis plans d'actuació.
"Les proves PCR van sortir negatives per tot l'alumnat i la resta de docents, però vam tenir uns dies l'escola tancada", ha apuntat Almenara. A hores d'ara, l'activitat s'ha pogut reprendre amb normalitat.
Les crides per salvar els centres, resoltes amb èxit
Les escoles de Borredà i Vilada han fet diverses crides els últims anys per poder sobreviure per la davallada d'alumnes. No obstant això, aquestes situacions s'han resolt amb èxit. A hores d'ara, a l'Escola de Borredà hi ha 21 nens i nenes; i a l'Escola de Vilada han aconseguit la xifra de 35 infants. "De moment, estem amb uns bons números, fa 3 o 4 anys enrere, a l'Escola de Borredà vam començar el curs amb 6 alumnes i ara en som 21", ha subratllat la directora de la ZER.
"A Vilada també vam començar un curs amb 9 alumnes fa uns cinc anys, i ara en som 35. Penso que és perquè el sistema educatiu de la ZER convenç a les famílies: hi ha pares i mares que han escollit canviar de residència buscant precisament una escola que els agradés i que tingués aquest tipus de pedagogies, amb la pandèmia això s'ha accentuat", ha dit Almenara.