El Casino de Vic va acollir aquest dimarts la jornada "Més enllà de la metròpoli. Comarques Centrals i desenvolupament territorial", en el marc del procés participatiu "Barcelona Demà. Compromís Metropolità 2030". El Pla Estratègic Metropolità de Barcelona (PEMB) va reunir diversos experts per dialogar sobre interdependències urbà-rural, infraestructures i connectivitat fora de l'Regió Metropolitana de Barcelona.
El debat es va estructurar en tres taules. A la primera, conduïda per Agustí Danés, director editorial d'El 9 Nou, va participar-hi Montse Ayats, membre de la Cambra d'Osona i de "Perquè no ens fotin el tren"; Ramon Roca, president del Patronat de la Fundació guifi.net; Santi Vila, president de la Fundació Cercle d'Infraestructures; i Nel·la Saborit, enginyera civil, especialista en infraestructures i mobilitat i membre del gabinet tècnic del PEMB. La taula va analitzar l'estat i la gestió de les infraestructures radials i de telecomunicació actuals, que avui tenen el seu punt d'origen i destinació centrat – en la seva majoria - a Barcelona. És a dir, com es poden arribar a generar beneficis intermetropolitans a partir de les infraestructures existents.
A la segona, moderada per Carles Fiter d'Osona.com, es van repassar els vincles i les interdependències urbà-rural, així com les principals problemàtiques i les oportunitats entre camp i ciutat. Van participar-hi Alfred Vernis, professor de la Càtedra Món Rural Universitat de Vic; Assumpta Vila, demògrafa; Cesc Salamé, secretari de l'associació de Micropobles i regidor de Copons; i Diana Moret, fundadora de Pandorahub.
Finalment, Francesc Soler, de Catalunya Ràdio, va conduïr la taula sobre la projecció de la marca Barcelona com a actiu per al conjunt del territori. Estava integrada per Dionís Guiteras, alcalde de Moià; Rosa Serra, Àmbit de Recerques del Berguedà; Toni Puig, de l'associació Civitas Cultura; Josep Maria Riba, vicari general de la diòcesi de Vic; i Consol Vancells, responsable de projectes de marca de ciutat de l'Ajuntament de Barcelona - Barcelona Activa. La taula va reflexionar sobre les implicacions de la marca Barcelona arreu del territori, i sobre quins vincles estableix en qüestions socials, culturals, territorials o demogràfics.
Entre les conclusions de la jornada, destaca la valoració en positiu que el PEMB inclogui espais de debat fora de l'àrea metropolitana; evidenciar que encara hi ha cert biaix en la visió del territori des dels entorns metropolitans; i constatar que cal consolidar els espais de diàleg entre el món rural i el món urbà quan es prenen decisions o s'elaboren normatives. Es poden recuperar els tres debats en aquest enllaç o a continuació.
Més enllà de la metròpoli
Vic acull una jornada de debat sobre el paper de les comarques centrals, el desenvolupament territorial i les implicacions de la marca Barcelona
19
de novembre
de
2021, 10:45
El més llegit