02
de juny
de
2023, 07:00
Talent, joventut i sostenibilitat. Aquests tres ingredients es van donar cita al campus The Challenge d'EduCaixa que es va celebrar fa uns dies al CosmoCaixa de Barcelona. Hi van participar un total de 370 estudiants de secundària d'arreu de la península Ibèrica, repartits en 100 equips. D'aquests, els 17 millors projectes els podran presentar a la seu de Nacions Unides de Nova York.
Entre les idees que es van desenvolupar durant els quatre dies de campus destaquen sistemes per reduir el consum domèstic d’aigua, una app per mesurar la petjada ecològica, un vaixell ecològic que recull residus plàstics, drons per detectar incendis forestals i eines per reduir el consum de roba, entre altres.
La resta dels equips participants van presentar projectes relacionats amb altres grans reptes de futur vinculats amb els ODS com el benestar de les persones i la pau. Per exemple, mètodes per millorar l’aprenentatge a través de la intel·ligència artificial i la tecnologia GPT, eines per combatre la soledat de la gent gran i iniciatives solidàries amb les víctimes de la guerra d’Ucraïna.
“Volem fomentar la implicació i el compromís dels joves amb els reptes de futur de la seva generació. Per això donem impuls al seu talent i a les seves idees més innovadores a través de The Challenge. Aquest campus representa una oportunitat perquè entrenin les competències clau del segle XXI i els anima a buscar solucions per aconseguir un canvi positiu al món”, assegura Xavier Bertolín, director corporatiu de l'àrea d’Educació i Màrqueting de la Fundació ”la Caixa”.
Durant el campus, els equips van poder desenvolupar els seus projectes amb l’ajuda d’una vintena d’educoaches, encarregats de l’acompanyament, l’orientació i el suport educatiu. Per mitjà de tallers, xerrades i experiències programades al campus, els alumnes es van poder relacionar entre ells, entrenar competències i compartir aprenentatges. A més, es van programar visites en centres i entitats de referència com l’Hospital Maternoinfantil Sant Joan de Déu, Open Arms, RTVE Catalunya, NTT Data, Groots, Campus 42 Barcelona i Teamlabs.
Dels 100 equips, 17 van ser seleccionats per poder fer una estada aquest estiu als Estats Units, tres dels quals són catalans. Quatre noies de 4t d'ESO representaran l'IES Miquel Martí i Pol de Roda de Ter (Osona) amb un projecte que es proposa aprofundir en el coneixement dels efectes del racisme entre iguals dins de l’aula.
Per la seva banda, quatre joves del Col·legi Vedruna de Cardona (Bages) han estat seleccionats per la seva iniciativa sobre el despoblament a les àrees rurals. Finalment, l'equip de l'Institut Escola del Treball de Granollers (Vallès Oriental), ha estat seleccionat pel projecte Bloom: un aplicador de tampons imprès en 3D, reutilitzable i autonetejable, amb detector de malalties de transmissió sexual per mitjà d'una notificació al mòbil.
El premi consisteix en un viatge formatiu als Estats Units aquest estiu. L’estada inclou visites a algunes de les universitats més prestigioses de la costa est com el MIT, Yale i Columbia, i la presentació dels projectes guanyadors a la seu de les Nacions Unides a Nova York.
Joves i emergència climàtica
Fruit de la preocupació creixent dels joves per l’emergència climàtica, gairebé la meitat de les propostes presentades en el campus The Challenge d'EduCaixa d'enguany s’emmarquen en els objectius de desenvolupament sostenible (ODS) de Nacions Unides. Iniciatives vinculades a la gestió de l'aigua, l'acció pel clima, i la protecció de la vida marina i els ecosistemes terrestres. També projectes vinculats a la producció i el consum responsables, les ciutats i comunitats sostenibles, i l’energia assequible i no contaminant.Entre les idees que es van desenvolupar durant els quatre dies de campus destaquen sistemes per reduir el consum domèstic d’aigua, una app per mesurar la petjada ecològica, un vaixell ecològic que recull residus plàstics, drons per detectar incendis forestals i eines per reduir el consum de roba, entre altres.
La resta dels equips participants van presentar projectes relacionats amb altres grans reptes de futur vinculats amb els ODS com el benestar de les persones i la pau. Per exemple, mètodes per millorar l’aprenentatge a través de la intel·ligència artificial i la tecnologia GPT, eines per combatre la soledat de la gent gran i iniciatives solidàries amb les víctimes de la guerra d’Ucraïna.
El campus The Challenge va aplegar 370 alumnes d'arreu de l'Estat i Portugal. Foto: Fundació «la Caixa»
“Volem fomentar la implicació i el compromís dels joves amb els reptes de futur de la seva generació. Per això donem impuls al seu talent i a les seves idees més innovadores a través de The Challenge. Aquest campus representa una oportunitat perquè entrenin les competències clau del segle XXI i els anima a buscar solucions per aconseguir un canvi positiu al món”, assegura Xavier Bertolín, director corporatiu de l'àrea d’Educació i Màrqueting de la Fundació ”la Caixa”.
Tres equips catalans, aquest estiu als Estats Units
Els 100 equips que van participar a The Challenge es van seleccionar entre 1.546 candidatures d'alumnes de 3r i 4t d'ESO, batxillerat i cicles formatius de grau mitjà. A Barcelona es van donar cita 370 alumnes i 100 docents de 77 centres escolars d'arreu de l'estat espanyol i Portugal, 29 dels quals de Catalunya.Durant el campus, els equips van poder desenvolupar els seus projectes amb l’ajuda d’una vintena d’educoaches, encarregats de l’acompanyament, l’orientació i el suport educatiu. Per mitjà de tallers, xerrades i experiències programades al campus, els alumnes es van poder relacionar entre ells, entrenar competències i compartir aprenentatges. A més, es van programar visites en centres i entitats de referència com l’Hospital Maternoinfantil Sant Joan de Déu, Open Arms, RTVE Catalunya, NTT Data, Groots, Campus 42 Barcelona i Teamlabs.
El campus The Challenge es va celebrar al CosmoCaixa. Foto: Fundació «la Caixa»
Dels 100 equips, 17 van ser seleccionats per poder fer una estada aquest estiu als Estats Units, tres dels quals són catalans. Quatre noies de 4t d'ESO representaran l'IES Miquel Martí i Pol de Roda de Ter (Osona) amb un projecte que es proposa aprofundir en el coneixement dels efectes del racisme entre iguals dins de l’aula.
Per la seva banda, quatre joves del Col·legi Vedruna de Cardona (Bages) han estat seleccionats per la seva iniciativa sobre el despoblament a les àrees rurals. Finalment, l'equip de l'Institut Escola del Treball de Granollers (Vallès Oriental), ha estat seleccionat pel projecte Bloom: un aplicador de tampons imprès en 3D, reutilitzable i autonetejable, amb detector de malalties de transmissió sexual per mitjà d'una notificació al mòbil.
El premi consisteix en un viatge formatiu als Estats Units aquest estiu. L’estada inclou visites a algunes de les universitats més prestigioses de la costa est com el MIT, Yale i Columbia, i la presentació dels projectes guanyadors a la seu de les Nacions Unides a Nova York.